Pokud jde o poslední léta a MMO kadety, kteří nepřežili 18 měsíců od uvedení, je výběr naneštěstí bohatší, nežli by si jeden přál...
1. Auto Assault
Datum uvedení hry: 11.4.2006
Datum konce hry: 31.8.2007
Když se tato automobilově zaměřená MMORPG objevila (autory jsou NetDevil a vydavatelem NCsoft), jela sice zpočátku hra na plný plyn, ale to jí dlouho nevydrželo. Po 507 dnech ji čekala nevyhnutelná srážka s realitou, která pro ni nedopadla dobře.
Tým doufal, že se mu povede vytvořit novou a inovativní MMO zkušenost. Základ tu pro to i byl - vše bylo situováno do post-apokalyptického světa 2030, kdy si hráči zvolili jednu ze 3 frakcí: Human, Mutant, Biomek.
V Auto Assault se prolínalo duo zážitků. V rámci prvního jste bloumali po městě v duchu jiných MMO. V druhém případě jste ale byli reprezentování autem, stejně jako to znáte z filmu o Mad Maxovi. Lidé se zde tedy nemordovali osobně, ale dá se říci, že auto zabíjelo auto.
Co se tehdy stalo?
Vytvoření něčeho nového je vždy riskantní. I to je důvod, proč většina dnešních her následuje zaběhnuté koleje. Auto Assault se pokusil zkřížit Grand Theft Auto žánr s kapkou Carmageddonu a s MMO. A to tak zcela nesedlo hráčům. Bylo to tehdy nové, originální. Hře nicméně zlomilo krk to, že bylo obtížné do ní proniknout a když už se to podařilo, jeden zjistil, že vlastně není proč tam být - málo hloubky.
Ani pro jednoho to ale neskončilo katastrofou. NCsoft je stále vydavatelským mamutem a NetDevil se realizoval v pokračování sci-fi MMO Jumpgate známém jako Jumpgate Evolution.
2. Tabula Rasa
Datum uvedení hry: 2.11.2007
Datum konce hry: 1.2.2009
Jak se může jediná hra začínající v mystickém světě fantasy plném jednorožců a ninja-elfů proměnit na temnou sci-fi vesmírnou válku? To je přesně ten typ proměny, jímž si Tabula Rasa ve svém vývoji prošla. Opravdu - Tabula Rasa se přesně po 2 letech vývoje rozhodla, že dojde k radikálním změnám a to nejen vizáže, ale i konceptu.
Hra běžela 484 dní, poté byla odstavena. Hra měla mnoho unikátních věcí - vetřelce, zbraně, Richarda Gariotta (autor série Ultima), svižné boje, etická podobenství, nový jazyk jménem Logos, s nímž se lidé mohli dostat pod kůži magii. Dále inovativní klonovací systém, takže nějaké killnutí nebyl problém. No zkrátka, bylo tu mnoho a hráči v mnoho doufali.
Co se tehdy stalo?
Smrt Tabula Rasa byla absurdní řada reportů, fám a ohlášení. Většina se přitom dotýkala onoho faktu, že se tato hra (již zpožděná kvůli redesignu) vydala příliš brzy.
A také - Tabula Rasa se snažila být příliš mnoha lidem příliš mnoha věcmi, přičemž jen málokoho opravdu zaujala: hra sice měla rysy střílečky, nakonec z toho ale byl vrh kostkou, ano, hráči zde mohli dělat morální rozhodnutí, ale těch zde bylo příliš málo než aby to stálo za zmínku, ano, hra měla vlastní puzzly a magii, nicméně ty vždy působily trochu mimo (Magic Wand v přestřelce?).
Toto vše způsobilo, že hráči měli potíže se s Tabula Rasa spojit duševně i finančně, takže hra holt neuspěla...
3. Fury
Datum uvedení hry: 16.10.2007
Datum konce hry: 5.8.2008
Co se stane, když vezmete MMORPG a ořežete jej na ty nejzákladnější prvky? Získáte hru Fury od australského týmu Auran. Hra samotná sama hráče ponoukala k "Odhalení zloby" a dotáhla koncept MMORPG s důrazem na PvP k extrému. Byly zde totiž prakticky odstraněny jiné věci - příběh, prostředí, questy, socializace, bohatý herní svět atd. a zesíleny věci, které podle nich hráče jen zajímaly: boje, postup, soutěžení a loot.
Tým Auran se pokusil protlačit Fury jako formu kompetitivního sportu. Autoři dokonce zavedli soutěže již v rámci bety o peníze. A po spuštění to jelo ve velkém. Tato taktika nefungovala u jiných MMO (Risk Your Life Million Dollar Tournament) a samozřejmě ani zde.
Po uvedení hry si hráči stěžovali na náročnou učicí křivku a že veteráni jsou pro nováčka příliš velkým oříškem. Jak se sluší na správného vývojáře, Auran se to pokusil napravit, stížností ale bylo po čase příliš mnoho. Po 294 dnech to autoři vzdali a stali se tak druhou nejrychleji zrušenou MMO v historii...
Co se tehdy stalo?
Není to tak úplně fér používat Fury jako příklad a důkaz toho, že se PvP MMORPG zaručeně odsoudí samo k záhubě. Jsou za tím ještě mnohé další věci. Tak třeba... I když měla grafika potenciál být krásná, vyžadovala natolik dobré PC, že absolutně nehrozilo, aby si takto zahrála průměrná osoba. Výkon tedy byl na štíru, něco mezi pomalý až nehratelný. Evidentně nic, co by hrálo do karet rychlé povaze hry...
Prostředí hry také přímo neuhodilo hřebíček na hlavu - je zřejmé, že se tvůrci zaměřovali na východní publikum, nikoliv západní. Kupodivu ale tým uvedl hru na západě ponejprv.
Dalším problémem bylo nepromyšlené UI a ovládání - neexistuje nejmenšího důvodu, proč by měl hráč (v podstatě) u akční hry bádat, jak se útočí!
4. Seed
Datum uvedení hry: 2.5.2006
Datum konce hry: 28.9.2006
Nechvalně známou a neprestižní cenu "MMO hra s nejkratší životností" získal Seed. ten vyvíjelo studio Runestone Game Development a hra přežila pouhých 149 dní.
Seed měl ambiciozní základy: trochu comicsové MMO bylo přesným opakem Fury. Nebyl zde ani jeden boj, prostě sociální MMO jako vyšitá.
Ano, správně, k příběhu také pár slov: lidé kolonizovali hvězdy a lodě s lidskou DNA a další nezbytnou výbavou byly odeslány ke hvězdám. Po nalezení vhodných světů a terraformaci se tak zrodili noví potomci Země. Ti sice měli jejich kořeny, ale nevěděli nic o násilí a válkách ničících jejich předchůdce. Ale byl tu jeden problém - proces terraformace neproběhl korektně, takže noví lidičkové s ním museli pomoct a dotáhnout jej kolektivně do konce.
Co se tehdy stalo?
Runestone zavřel dveře ke hře poměrně záhy. Jednoduše řečeno, došly jim peníze. Tým nikdy neměl velkého vydavatele za zády, takže neunesl financování a prostě se rozpadl. Ukázalo se tehdy totiž, že komunita ještě není na tento typ hry (žádný boj) připravena.
přečteno 1689x | komentářů: 3