MMO žánr má v těchto dnech drsné časy. Studia se zavírají (38 Studios), developeři jsou přesměrováváni z projektu na jiný (Bioware), no zkrátka, většina novinek z MMO světa je temnější, nežli duše profesora matematiky...
I v této neradostné době se ale jistě dá nalézt pár pozitivních faktorů slibujících zajímavou a světlou budoucnost.
1. Free-to-play je stále populárnější
Ať se to některým z nás líbí nebo ne, free-to-play je stále populárnější trend mezi MMO a firma, která nemá aspoň jednu podobnou hru, jako by nebyla. Jestli se chystaná a zatím programovaná MMO vydají cestou hardcore free-to-play naprosto za vše nebo to u něj bude platit jen za VIP itemy, stále je to voda z jedné herní řeky...
Poslední dobou začíná být pravidlem, že free-to-play neplatí zdaleka jen pro MMORPG, ale také MMORTS, MMO simulátory a další věci.
Možná se dočkáme také onoho trendu, že MMO stavící na předplatném se budou z důvodu stále klesající hráčské základny pomalu měnit na free-to-play (evidentně je to lepší možnost, nežli zkrachovat úplně). Jakožto webu orientovanému primárně právě na tuto oblast proti tomuto trendu přirozeně nic nemáme. Jen tak dál a houšť!
2. KickStarter může pomoct
Začínající nebo méně známé týmy to mají často těžké - nápady by byly, ale nejsou finance. Projekty a služby typu KickStarter pak mohou pomoci najít oběma stranám tu druhou: vydavatel získá originální a inovativní herní projekt a naopak tým možnost se realizovat. Je to prostě celé skvělá a prvotřídní inovace v dané branží a výborná zpráva pro nezávislé developery.
Podle všech náznaků se tohoto trendu brzy ujme i několik dalších jmen - třeba takový zrušený Dominus by zde klidně mohl trávit čas v hibernaci a doufat, že se zase jednou probudí k světu...
3. Developeři potřebují čas
Ve vesmíru patrně není MMO hráče, který by si nemyslel podobnou věc, přesto se na základě vydavatele hra často vydá měsíce před tím, nežli by skutečně měla, takže se spíše než o použitelnou hratelnou a vyváženou verzi jedná o jakési pre-alfa demo. Vydavatel chce hru mít vydanou co nejdříve a testovat ji přece mohou vesele hráči!
V podobných případech pak dochází k tomu, že je naštvaný každý - hráči nejede pořádně hra, popřípadě jsou v ní blbiny, vydavatel je nespokojený že hra má stále zpoždění a autor je naštvaný, protože byl přinucen rezignovat na testy nebo jiné věci. Vydat hru příliš brzy není dobrý nápad (SWTOR, Mass Effect 3), což by si mělo každé marketingové středisko přečíst 50x každé ráno.
4. Vydavatelé musí zůstat mimo
V návaznosti na bod 3. je potřeba, aby vydavatel autorům do hry ideálně vůbec nemluvil a věnoval se tomu, co umí nejlíp - prodávat, vydávat reklamy, dělat trailery, pořádat soutěže, ...
V podstatě v každém případě dnes na trhu se stává totiž právě ono řečené - hra je na trhu příliš brzy a je nepoužitelná, nestabilní, nebo jen prostě nemá odladěné hodnoty. Je to totiž pořád dokola: čím více tlaku autorům vydavatel zajistí, tím horší výsledky může čekat.
5. MMO nikam neodejdou
Ačkoliv nám aktuálně MMO svět tak trochu přešlapuje na místě a přemýšlí, kam se vydá, je tu mnoho důkazů o tom, že směr, který nabere, nebude vysloveně zlý. Studia se zavírají, hry končí, ale nakonec jistě se shodneme na tom, že je lepší tu mít 10 her kvalitních, nežli 80, co nestojí za řeč kloudně ani jedna...
Dnes již není doba, kdy by si mohl vydavatel nebo autoři dovolit vydat šíleně zabugovanou či nestabilní hru a očekávat úspěch. Hráč není pitomý a má z čeho vybírat.
Abychom to shrnuli. Dá se určitě očekávat změna k lepšímu, hned to ale určitě nebude...
přečteno 1564x | komentářů: 8