V dnešním článku bude řeč o tom, co považujeme z poslední doby za skutečně klíčově zajímavé věci s potenciálem douhodobě ovlivnit kvalitu všech MMO...
V článcích podobného typu si lidé (a nás nevyjímaje...) často stěžují, jak jsou dnes hry okopírované a podobné, že rozlišit je dokážete často pouze jen podle jména okna nahoře. Také si běžně stěžujeme, jak mizerně jsou na tom nové hry s inovací. Jak se ale vzápětí přesvědčíme, přece jen jsou světlé výjimky zářící jako strážní ohně do tmavé noci herního temného průměru.
1. Plně namluvené questy
Někteří z nás jistě už sedí nad Star Wars: The Old Republic od Bioware tak dlouho, že se jim už všechny questy (tj. namluvené nebo ne) dávno zajedly, to ale nic nemění na faktu, že tento prvek hra ve velkém měřítku přinesla. Veškeré questy a herní život tak díky tomu dostávají další rozměr. Musíme tedy upřímně konstatovat, že jde o prvek nový a bude příjemné vidět jej i v dalších hrách. Tato věc má navíc tu výhodu, že jakkoliv třeba nesnášíte mluvené slovo a milujete text, nic vám potom tehdy nebrání si mluvu vypnout a zůstat jen u titulků - kéž by to tak bylo snadné i s jinými věcmi, prostě se je vypnout v menu... Mezi průměrnými hráči bychom jistě jen ale horko těžko nenašili někoho, kdo by nebyl rád, že na něj NPC budou mluvit. Menší problém by snad mohl nastat u některých jiných moderních her, jenž obsahují taková kvanta textu, že by to vydalo více jak 3x na celého Pána Prstenů...
Otázka další je, jak zajistit u těchto objemů řeči nějakou kvalitu. Je zřejmé, že hry už tak často s rozpočty blížícími se těm filmovým, by dalších pár miliard na 50 000 komparzistů ve hře našli jen těžko, ale kdoví, třeba jednoho dne bude syntéza řeči na takové úrovni, že si jen zadáte pohlaví, věk a rasu a rázem budete mít náhodný hlasový syntezátor...
2. Žádné snobské brnění
Posedlost většiny hráčů po tom nejblýskavějším a nejkrásnějším brnění se dá zdůvodnit docela logicky - v přírodě jsou podobní samci a samice opačným pohlavím k nepřehlédnutí (viz páv třeba), ale v MMO žánru prakticky nikdy a nikde nevidíme skutečně reálné brnění - člověk má zcela naopak dojem, že hrdina je masochista nosící na sobě něco jako železnou pannu, jiný dojem nelze z brnění pokrytého ostny a břity získat. Jak by si jej vlastně oblékal a svlékal? A nesíme zapomenout ani na tu drobnost, že o byť jen základním brnění se většině lidí dříve ani nesnilo, natož o nějaké jeho echt-super-mega verzi... Když tedy někdo shání něco podobného celé roky ve hře, jen proto, aby se v dané věci pak mohli promenádovat po největším městě a tvářit se, jako že si nevšímá toho, že si jej lidi všímají, je to na jednu stranu velice smutné. Ale zpět k obsahu...
Funcom u hry The Secret World dospěl k názoru, že nebude od věci do hry přidat brnění normální (až běžné) s tím, že si je každý bude moci upravit co do vzhledu a přitom se necítit pod-dimenzovaně proti monstrům (jinými slovy, i mega-drsňácké brnění může vypadat jako nic moc a naopak).
3. The Foundry (Star Trek Online/Neverwinter a Cryptic Studios)
Na úvod tohoto bodu malý výlet do herní historie, jestli si dobře vzpomínáte, tak Bioware při uvedení PC záležitosti
Neverwinter Nights přidal do hry také sadu všelijakých nástrojů a utilitek, s jejichž pomocí bylo možné si relativně snadno virtuálně zkovat nějaké to vlastní dobrodružství nebo modík. To byl od firmy přímo mistrovský odhad. Komunita okolo Dungeons and Dragons je nakonec proslulá svojí kreativitou a vždy jí vadilo, že si nemůže některé hry rozšířit a nadstavit... Vdechlo to Neverwinter Nights tehdy popularitu prostě řádově větší, než jakou by si získalo pouze se standardním hlavním questem.
Uvedení The Foundry pro Star Trek Online tedy je od Cryptic Studios plán vychytralý natolik, že by mohl být profesorem lišáctví na Oxfordu. Tzv. Buildeři zde mohou stavět další části světa pro jiné hráče a všichni na tom vydělají - tedy rozhodopádně ideální situace! A dá se na 100 % očekávat, že co fungovalo v prvních dílech Neverwinteru, bude použito i v dalších, jelikož jen šílenec by oddělal ze hry něco, co tuto hru činí hrou a co ji tak moc proslavilo...
4. Instant Action Raiding (Rift - Trion Worlds)
Někteří hráči hrají MMO přesně a dle určité osnovy (“tak nejdřív si dám questy, pak...“), jiní zase prostě vpadnou do herního světa a nechávají to na náhodě a štěstěně. V řadě her je spousta věcí na nesmírně dlouhé lokte a jednou z nic jsou i sáhodlouze organizované raidy - skutečně netrpělivý jedinec zde uschne žalem, nežli napíše a dokončí celý rituál.
Je proto jistě osvěžující vidět, že se firmy snaží i zde hráčům pomoct. A přesně taková je i funkce Instant Adventures v Riftu. Veškeré vaše rejdy jsou vzdáleny jen pár kliků myší. Idylka a žádné psaní “LF Healer!” nebo “LF Tank!”...
5. Massive Multiple Objective WvW PvP (Guild Wars 2 - Arena.Net)
Systém World Versus World PvP nedávno ohlášený na Arena.Net na první vjem možná nezní jako žádný trhák - nakonec, inter-serverové PvP tu již bylo. Ano, to víme, ale systém v komerčním Guild Wars 2 přináší do těchto zatuchlých vod spoustu svěžích funkcí, jež ocení PvP začátečník i mistr.
Nejsou zde pouze masivní tvrze k útoku a obraně, ale také suroviny k okupaci, žoldáci k pronajmutí či asistaci, karavany k eskortě, věže hradu k upgradu, Orbs of Power k posbírání. V krátkosti řečeno, je tu od každého něco a hlavně, pro každého něco. Malé i velké guildy se sem vměstnají a cokoliv zde kdo bude dělat, pomůže samozřejmě celému serveru. WvW v Guild Wars 2 tak díky tomu působí skutečně velmi živě a uvěřitelně, takže si hráč po chvíli řekne sám sobě: “Ono to někdy mohlo být jinde i jinak a bavit mě?”
přečteno 2011x | komentářů: 2