Hráči jsou něco jako manželky - neustále si stěžují na to či ono a když jim to přece jen naservírujete, tak to stejně nepoužívají nebo nevyužijí a chtějí raději něco dalšího. V poslední době se stalo populární též houfně ve fórech kvičet, jak je na tom moderní hraní zle. Když se ale na věc podíváme z druhého úhlu, není to až tak zlé...
1. Lepší grafika zajistí lepší zážitek
Moderní herní světy jsou stále více ohromujícím zážitkem, což by vám mělo být o to jasnější, jestliže jste posledních pár měsíců strávili nad Skyrimem nebo nějakým MMO. A jelikož dělá hardware mílové kroky, má člověk možnost užít si díky němu stále lepší pohlcení herním světem. Dnes jsme dotáhli k dokonalosti sluch a zrak, ovšem hmat, chuť a čich trochu zaostávají...
Určitě jsou i dnes díla, která jsou jen prázdnou skořápkou a sázející na laciné pozlátko, tyto ovšem hráč vycítí svým 6. smyslem nebo odhalí v prvních 10 minutách hraní. A co je jednoduššího, nežli věci, které nás nebaví, prostě nehrát? Stěžovat si na to, jak dnešní hry míří k záhubě je ztráta času, který by se dal využít mnohem lépe - třeba hraním, že ano...
Řada her pro maximální zážitek ale grafiku využívat musí, pokud chce na hráče opravdu udělat dojem - třeba takové Left 4 Dead by vydalo před pár lety jen na trapnou arkádu, ale dnes je to temný survival horor 1. třídy, nad kterým někteří lidé sedí už několik let.
2. Masivní otevřené světy ke zkoumání
Vezměme si takové Grand Theft Auto IV. To je hra, která měla své přednosti i zápory, ale jedna věc se jí určitě nedala upřít - rozsah!
Tak třeba zrovna tato hra - jdete si tak po náhodné uličce a v jednom lokálním bistru zahlédnete postavičku, co umývá sklo a co čert nechtěl - záchranka na cestě nevybere zatáčku a převálcuje ho. Pointa zde je, že nešlo o žádný předem naprogramovaný prvek, ale prostě náhodnou událost v náhodném světě.
V jiných hrách se nám zase třeba monstra chovají tak, jako v přírodě. Kupříkladu ve Stalkerovi má každé monstrum asi stovku vlastností (dohled, odolnost proti radiaci, útočnost, počet potomků, ...) a podle toho se chová - jinak, když je hladové a vy jej vyrušíte u jídla ulovené zvěře, jinak, když jej právě probudíte a zase úplně jinak, když před jeho očima zabijete jeho druha.
3. Scénáře se zlepšují
Další věc, jenž nezapadá do soustavných nářků nad tím, jak se vše zhoršuje, jsou příběhy. Vlastně bychom si měli říci, že je to přinejhorším stejné (V RPG jste odjakživa chodili bojovat se zlem), popřípadě lepší. A když už jsme začali s GTA, podívejme se, jak se liší scénáře GTA III a GTA IV:
Rozdíl je to opravdu velký a jak sami vidíte, vydal by na celovečerní film... Celé to stěžování souvisí také s tím, že lidé jsou stále náročnější a hrají opakovaně série her (Mario tisíckrát jinak), od nichž čekají něco nového a zábavného.
Ani před lety situace nebyla o moc lepší a většinou příběh sloužil jen jako nutnost a důvod, proč máte to či ono dělat (“Přijely tanky, zničte je!”), popřípadě chyběla story vůbec (Worms).
Mírné zjednodušování je ale patrné dnes napříč celým trhem, jelikož hry již dávno nejsou doménou několika šílenců s 20stěnnými kostkami v kapsách a skly na očích, před nimiž blednou závistí i popelníky a skla v ponorce.
4. Nezávislá studia mají větší šance uspět
I když tomuto typu hry možná nijak neholdujete, určitě i vy jste zaslechli cosi jako “Minecraft”. To je pěkný příklad toho, jak se díky internetu může stát jeden lokálně úspěšný mini-shareware skutečně světovou bombou. Na celém tomto procesu vydělají ponejvíce samozřejmě jejich hráči, ale vlastně je to dobré pro všechny - čím větší nabídka a trh, tím více hráčů a tím více peněz na další vývoj.
A chcete ještě jednu výhodu nezávislých her a studií? Máte ji mít! Je jí samozřejmě samotná cena.
I vývojář a hudebník herní musí jíst, takže chce za hru peníze, ale typicky výrazně méně, než kolik za ni chce velké studio, jenž potřebuje uživit dalších 50 lidí okolo.
5. Moderní doba přinesla MODy a další stažitelný obsah
Obojí jsou skutečné požehnání, jelikož právě díky obojímu může zažít se starou hrou nové zážitky a objevit v ní další rozměr zábavy. Vezměmě si třeba RTS strategie. Do puntíku ke každé někde najdete archiv dalších tisíce map pro ni. Má už vaše 2letá Hanička dohráté všehny mapy ve StarCraftu II? Stáhne si další!
Tématika MODů je příliš rozsáhlá, ale o jejich pozitivním vlivu na hry nemůže být sporu. Jsou to totiž právě ony, jež nám, jakožto otravným uřvaným a nadávajícím hráčům, umožňují změnit si parametry hry k obrazu svému! Ječí Venca od vedle, že se mu nelíbí zbraně v nějaké hře?
Stáhne si MOD a je to! některé MODy jsou natolik obrovské, že dalece překročily rozsah a objem hry původní. Klidně zvětší herní svět 10x tolik, přidají tuny zbraní, potvor, příběhu a co dalšího chcete/hledáte.
Takže ruku na srdce - neměli jste náhodou s obojím řečením před nějakými lety utrum? A to speciálně na konzolích...
6. MMO vládne hernímu světu
Před nějakou dobou, když se ještě každý musel věnovat multiplayeru tím stylem, že používal modem a telefonní linku, se MMO věnovalo jen to nejtvrdší (a dostatečně šílené) jádro s dostatkem peněz, jelikož hraní podobné věci hravě stálo 5-10 tisíc měsíčně.
Zlatá doba multiplayeru tedy nebyla nikdy a nikde v takové podobě a formě, v jaké je nám předkládána dnes.
Když k tomu připočteme stovky free-to-play her na trhu, měli by hráči být neustále veselí a v extázi a ne si nonstop stěžovat...
Až vám tedy bude zase jednou vaše druhé já tvrdit, že jsou moderní hry nudné a o ničem, pošlete jej pryč, nebo se mu vysmějte, jelikož to není pravda. Podmínky pro hraní nikdy nebyly lepší, jelikož máme na výběr stále více a stále lepších věcí!
přečteno 1556x | komentářů: 4