Je to až k neuvěření, jak se mezi hrami daří nečekaným omylům a podivnostem. Ještě divnější ale je, když tyto jaksi mimochodem a omylem, vytvoří pilíře moderní zábavě!
1. Lara Croft
Nebylo by fér říkat, že je to jediná věc, kvůli které je série Lara Croft slavná, řada z nich totiž byly opravdu skvělé hry na prvním místě. Je zřejmé nicméně, že by se už jednička nestala natolik rychle moderní herní ikonou TPS, kdyby hrdinka nevlastnila svá známá nadprůměrně velká ňadra. Za vším je ale pouhý omyl a překliknutí! Jak prozradil kdysi později Toby Gard z týmu, když navrhoval postavičku Lary, hrál si i s jejími proporcemi, no a když nastavoval její hrudník, uklikl se a zvětšil jej na 150 % plánované velikosti. Když to chtěl opravit, narazil na bouřlivý nesouhlas mezi dalšími mužskými kolegy, takže prostě pokrčil rameny a nechal to tak. Stačí jedno překliknutí a rázem máte marketing, o jakém se obchodnímu oddělení firmy ani nesnilo...
2. Grand Theft Auto
Ještě před tím, nežli se série Grand Theft Auto stala prototypem automobilové moderní šílenosti, se firma Rockstar Design (tehdy ještě DMA Design) věnovala vývoji hry Race and Chase. Tehdy tvůrci chtěli “vytvořit zábavnou, návykovou a svižnou multiplayerovou hru závodů a bouraček” - zní to trochu jako další díl Maria, ale tak to vypadá pouze do doby, nežli uvidíme, jak vypadala první verze:
Hra byla tehdy absolutní nuda, díky bugu se ale stala nečekaně zábavnou zcela jinde, nežli tvůrci čekali. Jde o to, že policie se vás nesnažila prostě pokorně automaticky a předpisově zastavit u patníku, ale vytlačovala vás aktivně ze silnice jako šílená. Testerům to připadlo mnohem zábavnější, než původní mise, kterou opustili, aby se mohli vrhnout do města a užít si více bouraček. Psychotičtí policajti tedy nejenom, že nebyli odstranění, ale naopak se kolem podobného chování postavila celá hra.
3. Space Invaders
Když se řekne retro-arkáda, je docela solidní šance, že se před vámi vynoří obraz hranatého mimozemšťana, jenž dodnes ovlivnil řadu her snažící se jej klonovat. Hra se samozřejmě vyskytuje i na emulátorech v klasické verzi. V roce 1978 Shigeru Miyamoto z Nintenda označil Space Invaders za hru, která způsobí revoluci v branži a měl pravdu... Jistě to všichni znáte: několik řad vetřelců je seřazených nad vašimi pozemskými kryty a snaží se vás vybombardovat nebo přistát. Vy napak usilujete o to, aby jim to neprošlo jen tak... Ve hře jste si jistě všimli jednoho důležitého prvku: jak je postupně ničíte, zbylí zrychlují víc a více. Takto vznikla první obtížnostní křivka v herní historii - daří se vám? Tak přidáme tempo! A teď to vtipné. Toto škálování bylo zcela nezáměrné! Hru naprogramoval a sestavil Tomohiro Nishikado a tím myslíme, že se rok vrtal v hardwaru i programech a pak vše zformoval do podoby známé herní budky. Hardware totiž nebyl natolik výkonný aby tuto hru utáhl. I po dokončení nové verze ale tvůrce viděl, že hra stále není plynulá, jelikož chtěl mít alieny všechny jdoucí pěkně stejným (a o trochu svižnějším, než je to teď na úvod) tempem. Ale to železo nedávalo, protože alienů bylo na displeji zkrátka příliš mnoho. Jak ale pokračoval, zjistil, že čím méně tam je postaviček, tím přesněji hra běží v jeho tempu. Rozhodl se ale ponechat toto zrychlování, jelikož prý “přinášelo větší zábavu do hry”. A měl pravdu! Sejmout posledního rychlíka není jen tak...
4. Naštvaný zaměstnanec vymyslel Easter Egg
V roce 1979 vyšla pro konzoli Atari 2600 hra Adventure podobná Zeldě - chodili jste po dungeonech, sbírali věci a zabíjeli monstra. Tehdy ale nebyl vývoj nic příjemného - žádné týmy grafiků a umělců, vše dělala typicky jediná osoba včetně grafiky i hudby! Jelikož tehdy železo nestálo za mnoho, potýkal se autor při programování s tzv. blikáním sprajtů. Autor to obešel rafinovaně a přitom se zrodil i první Easter Egg: vytvořil 1 x 1 pixel stejné barvy jako podlaha, který dělal předmět neviditelným. Pokud jej hráč vzal a přinesl jinam, otevřela se mu místnost s nápisem “CREATED BY WARREN ROBINETT”.
5. Steret Fighter II omylem vymyslel komba
Street Fighter II je hra, která se stala synonymem a předlohou pro 20 let akčních her. Dodnes se hraje na turnajích dokonce. Při psaní hry si autor Noritaka Funamizu všiml, že zde byl bug, který hráči umožňoval v rámci jednoho chvatu 2x udeřit. Přišel na to při známém ničení auta na čas. Bug vyžadoval perfektní časování ze strany hráče a postaral se o více hitů protivníka. Podobná znalost se nakonec ukázala být přímo klíčovým prvkem zábavy v místním multiplayeru. Ve finále tedy komber udeřil vícekrát před tím, nežli se oponent vzpamatoval. Noritaka Funamizu se rozhodla nechat bug tam, jelikož bylo nesmírně těžké jej využít, nakonec, ani zbytek týmu si ho nevšiml. Tím ale podcenil hráče, kteří na to po čase přišli a pilně toho využívali v bojích. Komba a akce jsou zkrátka nový pojem díky SF 2.
6. Konami Kód - Lepší než ten od Vinciho!
Jestliže neznáte Gradius, pak napovíme, že jde o konzolovou střílečku, která dává zcela nový rozměr slovu “těžká”. Běžně se zde na obrazovce vyskytují desítky věcí snažící se vás zabít. Hra je natolik obtížná, že dokonce ani jeden z tvůrců známý jako Kazuhisa Hashimoto nemohl titul hrát. Naštval se a přidal do hry sérii speciálních chvatů, které stačilo namačkat a rázem jste měli super-vybavenou loď se vším všudy. Tester a programátor zapomněl na kód, takže se objevil i v ostré verzi hry, čímž se stal oficiálně prvním titulem, který něco takového nabízel. Autoři tímto rovněž inspirovali nesčíselný počet dalších lidí a her: Ve Quake IV jste si takto splnili úkoly, v Resident Evil II zase měli nekonečné střelivo atd. atd.
přečteno 1361x | komentářů: 1