Než se člověk vrátí od večeře, zjistí, že mezitím vyšly 4. další studie ohledně toho, jací jsou hráči šílenci, asociálové a s nadváhou. Pokud dnes zkrátka běžní lidé poslouchají 30 let, že hry promění člověka v polovzdělaného digitálního narkomana, proč tomu nevěřit? Hry mají ale i pozitivní dopady, o nichž se však prakticky nepíše.
1. Hry zlepšují zrak
Máte nějakou vlastní vysněnou fantastickou nemocnici? Možná je tam pivní Jacuzzi nebo snad spoře oděné sestřičky, ale co nás zajímá hlavně, tak fakt, že optometrista vám namísto nových brýlí hodí přes stůl CD/DVD s novou 3D akcí. Jak se ale vědci již v roce 2006 přesvědčili, ono to funguje.
Průzkum tehdy provedla University of Rochester, jenž si hned zpočátku vytkla a položila nemalý cíl - najít pár studentů, kteří skoro nehrají hry. Poté, co vyhnala davy študáků z jejich (většinou herních) doupat, se to skutečně podařilo. A jaký test na nich byl proveden? Jedna půlka hrála Unreal Tournament a druhá Tetris, obě skupinky po celý měsíc.
Po 30 dnech fraggování si 3D skupinka zlepšila vizi o 20 %. Časnější studie ze stejného místa zase naznačuje, že i když bylo navýšeno hraní na 50 hodin týdně po 9 týdnů, stále si 3D skupinka polepšila o celých 43 % ve své schopnosti rozeznávat odstíny šedé.
Raději se na neptáme, co se stane za pár let hraní? Že by vidění skrze zeď?
A mimochodem, hráči Tetrisu nevykázali žádný takový pokrok. Takže abychom si to shrnuli - fragging jako o život zkvalitnil testované skupině zrak.
2. Hry pomáhají s posttraumatickou stresovou poruchou
Hra Tetris má mnoho praktických aplikací. Kromě věcí jako zkrácení nudné cesty MHD, jednou z těch méně obvyklých je pak smazání stresujících vzpomínek. Opět jedna z věcí, o které by člověk řekl, že to prostě nemůže fungovat, ale ono si drze funguje...
Tentokrát se zkoumalo v Oxford University, kde se 40 zdravých lidí odvážně vydalo do testovací místnosti. Všem byly ukázány velmi stresující snímky (že by ničení herních nosičů?) a pak půlka hrála Tetris a druhá jen tak posedávala a užívala si poslední děsivou vzpomínku.
Ti, co hráli Tetris v dalších týdnech, měli méně tzv. zpětných traumatických záblesků. Studie spekuluje, že krátkodobá nutnost řešit analytický problém zřejmě nějak narušila dlouhodobou senzorovou paměť. Nebo také méně vědecky: Tetris pomáhal přepsat depresivní vzpomínky.
Bylo zjištěno, že i tento proces má jistá omezení: Tetris funguje pouze maximálně nějakých 6 hodin dozadu. Takže je třeba jednat rychle. Zajímavé je, že hry jiné než Tetris zřejmě nemají podobný efekt.
3. Hry vás učiní milejšími
Nedávná studie z Iowy prokázala pro změnu jinou věc. Vzala 161 studentů a přidělila je napůl mezi 2 žánrové skupinky po 3 hrách: půlka hrála "agresivní" a půlka "pro-sociální" (včetně Super Mario Sunshine, kde musíte třeba také čistit graffiti).
Po 20minutovém herním sezení se hráči popárovali a dali svému partnerovi 10 puzzlů vědíc, že partner získá dárkový certifikát, pokud puzzle dokončí. Ti, co hráli sociální hry, dávali svým partnerům méně náročné puzzly. Naopak akčňáci je týrali skutečnými hlavolamy.
Z výzkumu jasně vyplynulo, že hraní pro-sociálních her člověka snáze dostane do hezčí, přejícnější nálady. Stejný efekt mělo i hraní hry
Lemmings, v níž zachraňujete desítky hloupých lemmingů před (nejen) přírodními katastrofami.
4. Hry pomáhají sledovat šíření nemoci
Dle rodičů je World of Warcraft a free klony dobrý pouze ke dvěma věcem: učí vás nabírat váhu a také smlouvat s nějakým obchodníkem o virtuální peníze. Ale věděli jste, že je hra skvělá i pro modelování zdravotních krizí, jež mohou zasáhnout veřejnost?
V září 2005 se v Azerothu šířila nemoc známá jako Corrupted Blood, která ničila vše v cestě. Tvůrci sice naprogramovali zkázu tak,aby postihovala jen vysoké levely, ale jeden nepříjemný bug zajistil, že Corrupted Blood chytil každý.
Zatímco herní administrátoři se snažili nemoci postavit hranice a uzavřít infikované do karantény, nějaká chytrá hlava (nepochybně s bonusem na IQ) si povšimla, že to celé poměrně věrně imituje reálné nemoci a odezvy záchranných týmů. Epidemiologové v podobných případech spoléhají jen na statistiku a minulá (často nepřesná data). Ono to má svoji logiku - přece jen těžko můžete přijít za děkanem a žádat 50 000 000 grant na vyvinutí viru, kterým pak zničíte ČR... Epidemiologové zkrátka ve WoW kouzlem nechtěného našli dokonalé pískoviště pro své rejdy - byly zde zdraví utíkající z měst, jiní riskovali své životy léčením jiných atd. atd.
Corrupted Blood se nakonec ukázala být požehnáním v převleku. Badatelé na poli veřejného zdraví objevili skvělou šanci, jak studovat podobné věci a svět MMO her také konečně přispěl něčím na pole vědy a pokroku. Sice nečekaně, ale vem to nešť...
5. Hry pomáhají proti senilitě
Lidské tělo ani zdaleka nestárne s věkem jako víno. Vaše kůže ztvrdne, váš zájem o svět upadá a končí to často tak, že dementní tvor nakonec zapomene i to, jak se jmenoval. I na tento pytel je tu ale záplata! Totiž strategické hry...
Co to? Světová dominance, že je náplastí na dědovo zdraví? Už to tak bude. A když ho necháte svět dobýt jen za PC, bude to celé jednodušší...
Výzkumníci z University of Illinois instruovali skupinku starších dobrovolníků ke hraní Rise of Nations po celkový čas 23,5 hodin a další skupinku nechali prostě jen tak sedět a stárnout. Po pouhém dni RTS her vykázala první skupinka velmi markantní zlepšení svých multi-taskových funkcí (tj. konání více činností najednou), dále lepší koncentraci a krátkodobou paměť. Přitom všem se bavili a úplně zapomněli na nějakého smrťáka dívajícího se jim přes rameno.
Kognitivní zisky z hraní nejsou ale doménou pouze staroušků. Faktem je, že jakýkoliv hráč, který musel myslet na více činností v nějaké 3D hře (třeba ve Stalkerovi si zároveň řeknete: "nemíří na mě z toho kopce?", "proč slyším radiační hlásič, když podle mapy tu žádná radiace není?", "měl bych přebít zbraň novým typem munice, jelikož zde jsou spíše monstra než lidé", ... atd. atd.) pak dosáhl lepších výsledků v kognitivních testech, nežli osoby posedlé rovnáním řádků v Tetrisu.
Zabijácké 3D hry opět vedou, zajímavé...
6. Promění vás v nejlepšího chirurga
Daří se vám jaksi podezřele dobře na chirurgickém oddělení? Možná je to proto, jak moc jste před časem hráli nějakou hru. Přišli na to vědci pro změnu z Iowa State.
Výzkumníci pověřili doktory, aby studenti-medikové hráli celkem 3 různé hry testující jejich motoriku a koordinaci rukou s očima.
A teď to opět přijde: Ti budoucí chirurgové, jenž hráli aspoň 3 h týdně, provedli laparoskopii o 27 % rychleji a k tomu s o 37 % méně chybami!
Jen pro ujasnění - laparoskopie používá optického vlákna a minikamery + joysticku k navigaci po přecpaném těle plném krvavých tunelů, takže ano je to vlastně něco jako třeba Doom.
přečteno 1544x | komentářů: 1