Pokud jde o herní easter eggs, aneb skrytá velikonoční vajíčka autorů, tak jde o oblíbený a zábavný způsob, jakým se autoři během (často překvapivě nudné) tvorby odreagují, dají hře punc osobnosti a ještě do ní přitom obvykle přidají i něco zábavného nebo divného. Najít některé easter eggy je ovšem úkol srovnatelný s nalezením Tróji a i těm nejdrsnějším hráčům to trvá roky až desetiletí!
Toto závodění na vodních skúrech určené pro herní konzoli Nintendo Gamecube má již jednu tajnou záležitost (START + Z + X v options odemkne naprosto vše, od delfína, až po tajné závody).
Co ale nikdo nevěděl, tak že tu je i alternativní hlasová stopa, v níž je klasický hlásič stavů a závodů vyměněn za komického znuděněného náhradníka.
Ten otráveně komentuje, jak nejste žádné eso a vůbec, vysmívá se vám, kdy jen může. Celá věc se prý aktivuje po delším vrtání v Audio Settings, ovšem zde prakticky nikdo nevěděl dlouho jak.
Zadání chvatu L R L R UU DD AZX (mezitím ještě Z pro změnu typu zvuku) prý ale zajistí tohoto sarkastického oznamovače.
2. A Link to the Past, Super Nintendo
V roce 1991 vyhrál v soutěži Nintendo Power jistý Chris Houlihan jako první cenu to, že jeho jméno bude umístěno do nějaké hry.
Došlo k tomu v jisté herní místnosti, jenž byla zase v severoamerické verzi hry opět odstraněna, tedy vchod do ní. Hráči jsou ale nesmírně vynalézaví, našli si i do této tajné komory celých 5 nových cest!
Místnost byla prakticky neznámá do doby, nežli se trochu rozšířil internet a je zajímavá tím, že zde ale vůbec nic není. Ale svoje kouzlo má, což o to...
3. Metroid, NES
Hra Metroid ve své době přinesla na NES pokrokový systém passwordů pro přístup do dalších částí hry, přičemž všechny ostatní hry vás nutily začínat zase od Levelu 1. Jeden password odemykal speciální zbraně a síly, další brnění.
Hesla nebyla jen nedostupná, ona byla doslova tajná. Systém hesel se dal cracknout, ale měl testování na paritu proti neplatnému heslu samozřejmě. To byl i důvod, proč speciální hesla nefungovala. Tuto bezpečnostní funkci se řada lidí rozhodla obejít za použití studia hardware a software konzole, zkrátka ji hackovali. To se jim i povedlo, jelikož fungující heslo v 8bitovém herním systému je věc pochopitelně mnohem důležitější, nežli třeba takový lék na rakovinu...
Heslo bylo objeveno až nedávno, tedy léta po té, co je už NES za zenitem: zadává se NARPAS SWORD0:000000 000000, což vám zajistí nekonečné HP, Ice Beam a další věci.
4. Super Smash Bros Melee, GameCube
Trik k využití bugu ve hře Super Smash Bros Melee pro GameCube je natolik vypečený, až se to nechce věřit. Trvalo to *sedm* let a došlo k tomu v podstatě náhodou kvůli jiné herní chybě (hráč mohl vyrazit do hry bez vybrání postavičky). Nintendo obvykle používá pro podobné vylomeniny Maria a jeho přátele, zde ale se rozhodli použít boží ruku samotnou.
Vše nastane pouze tehdy, když vymažete ze hry jména všech přátel a také odemknete single-person melee režim. Je to skutečně tak depresivní, jak to vypadá - jste sami v nintendovské jámě prázdnoty. Nintendo se nemůže vymlouvat, že jde o náhodu, jelikož celý tento proces odemyká rovněž i tajného neporazitelného bosse.
5. Resident Evil 2, PlayStation
Každý předmět v RE2 a vlastně i dalších Resident Evilech, slouží vždy ke 2 věcem: 1. Je možná užitečný, 2. Není užitečný a blokuje místo. Jestliže chcete najít tajný Wesker's desk, musíte jisté místo prohledat nikoliv 2x nebo 3x, ale rovnou 50x!
Prvních 49x pokusů se totiž dozvíte, že tam nic není. Pokud nález vezmete do Dark Room a vyvoláte, získáte Film D, což je photoshopová Rebecca v basketbalovém oblečku. Suma sumárum ale nic, kvůli čemu byste prohledávali každý stůl 50x...
6. Arkham Asylum, různé konzole
Této hry se prodaly na 2 miliony kopií za pár týdnů a jeden by tedy tipoval, že se zde žádné tajemství dlouho neudrží. Vývojáři ale do hry zabudovali tajnou místnost, kterou nikdo neobjevil celý půlrok, takže autoři prostě vše ohlásili sami.
Ačkoliv nad Batmanem tehdy seděli miliony hráčů, nikoho nenapadlo rozbít právě onen kus náhodné zdi. Nic totiž k tomu hráče neponoukalo, byla to zeď, jako každá jiná.
A marketingové oddělení hry začalo zřejmě šílet, jelikož tajná místnost dělala reklamu na další pokračování Arkham City...
7. GoldenEye, N64
Úvodní level GoldenEye obsahuje tajný ostrov. A pokud jste hru hráli bez cheatování, tj. zařízení typu GameShark, nemohli jste zde nikdy být. Level s přehradou se na konci dělí na 2 směry: míří doleva do hry a doprava je nekonečné šedé moře.
Vajíčko samozřejmě najdete pouze po zvolení druhé možnosti. Podívejte se sem dalekohledem a povšimněte si, že je na obzoru vidět maličkatý ostrůvek kdesi v dáli a není, jak se na něj dostat.
S GameSharkem prostě zapnete nesmrtelnost “noclip” a vyrazíte k ostrovu. Objevíte jakýsi drsňácký bunkr s obřím gatlingem. Vypadání je ale bohužel všem, co od této věci můžete čekat. Jde o nápad programátorů, který nedotáhli do konce. Část zvaná “Citadela” měla být extra tajnou částí daného levelu.
Jak se ale blížil den uzávěrky, naráželi tvůrci stále častěji na nedostatek paměti a času. Namísto smazání ostrovu pouze zrušili loď, která vás tam měla převézt. Autoři chybně předpokládali, že hráči budou příliš omámení hrou samotnou, takže si ostrova ani nevšimnou, ale přece k tomu došlo.
8. Donkey Kong, Atari 400
Tento kousek je skutečné eso - nikoliv v tom smyslu, jak rafinovaný to je easter egg, ale v tom, že byl neobjeven plných 26 let! Jistý Landon M. Dyer byl tehdy najat firmou Atari, aby zkonvertoval Donkey Konga pro konzoli Atari 400. Měli licenci, takže mohl začít s prací.
O easter eggu se davy dozvěděly opět jen díky tomu, že jej autor po letech prozradil. Vtipné je, že i on sám na něj vlastně zapomněl. Paradoxně se to povedlo komusi jinému, kdo ručně prošel všech 25 000 řádků kódu a hledal v assembleru skryté věci.
9. Duck Hunt, NES
Hra Duck Hunt pro NES také obsahovala easter egg, ale ukrytý velmi rafinovaně v manuálu, čímž potrestala všechny, kdo jej nečtou.
Stačilo vzít pistoli, zapojit ji do Portu 2 a aktivovat Single Duck Mode. Nyní ovládáte husu!