V dnešním úvahově-herním okénku se podíváme na zoubek nedávno ohlášené a netrpělivě očekávané hře Elder Scrolls Online. Asi každý, kdo někdy hrál jedinou MMO a je mu známa historie ságy Elder Scrolls si položil onu zásadní otázku: "Jaká je šance, že hra bude free-to-play?"
Minulý týden se herní svět dočkal velké věci. Hra Elder Scrolls Online byla představena Zenimax Online Studios. Hráči to již nějakou dobu tušili, takže když se nedávno objevila další IP adresa zaregistrovaná na autory, nejprve se sice uvažovalo o tom, že se dočkáme Fallout Online. O ten se ale firma právě čile hádá s Interplayem, takže situace na 99,999 % mířila k Elder Scrolls Online a taky opravdu - hra je skutečně tady.
Po opadnutí první euforie se okamžitě vynoří v mysli hráče ona zásadní otázka - a jak to autoři vlastně budou distribuovat a prodávat? Následující věci a dedukce jsou čistě osobního rázu a nebyly diskutovány s autory. O to více si ale můžeme vesele zaspekulovat. Předběžný odhad je opravdu u tradičního předplatného, ale nic není jistého.
Určitě se dá očekávat, že by hra prodala mnoho kopií. Pokud si dáme cenu na 30 USD a prodáme řekněme 1 000 000 kopií, dělá to 30 000 000 USD pro autory. Konkrétně u této hry si ale lze představit prodeje i mnohem větší. Vždyť Morrowind se prodal ve více jak 4 milionech kopií. Oblivion jen do ledna 2007 zase v celých 3 milionech kopií. A jelikož tvůrci mají stále své ekonomy, analyzátory a odhadce, jen těžko se dobrovolně vrhnou do prodeje zelených virtuálních sukní za dolar padesát.
Je tu ale pořád jistá šance, že u vydavatele převáží hlas vizionářů... Free-to-play je jak známo v MMO branži trend skloňovaný poslední léta všemi firmami a ve všech pádech, takže kdo dnes nemá aspoň jednu takovou hru, jako by nebyl. Jsou tu i jisté náznaky, že hry žijící z předplatného (WoW a klony) jsou stále se snižující menšinou. V čas kompletace Elder Scrolls Online by tedy hravě mohlo dojít k tomu, že by si hru platilo jen pár set tisíc věrných a zbytek si užíval free-to-play ve stovkách podob.
Dnešní trh je doslova přesycen fantasy 3D MMORPG, klony klonů a klony klonů klonů. A brzy vás jistě také napadne, proč by vlastně hráč měl platit za Elder Scrolls Online, když si může zahrát stovky jiných podobných her zadarmo? A ruku na srdce - vlastnosti ani grafika Elder Scrolls Online nejsou natolik převratné, aby za ně hráči ochotně dávali 30-60 USD nebo 10 USD měsíčně. Namátkou si vezměme bydlení a tedy housing, ten Elder Scrolls Online mít nemá, takže tak. Je možné, že v určitých hlediscích to bude skvělá hra, ba přímo výborná, ale stále nám připadá, že z celkového úhrnu nehrozí, že by ji lidé stabilně platili, když tu mají jiné, (a v lecčems) lepší kousky.
Kdo tedy bude Elder Scrolls Online hlavně hrát? Zřejmě nostalgikové, kteří na sérii Elder Scrolls vyrůstali, ale nemáme ten pocit, že na ně Elder Scrolls Online udělá rekordní dojem právě tehdy, když nabídne oproti Oblivionu horší grafiku a absenci řady klíčových věcí, které dělaly Elder Scrolls právě Elder Scrolls - tak třeba, již v Daggerfallu jste mohli vlastnit loď či dům, byly zde reálné souboje (ty budou pro změnu také chybět) a také starší hry nabízely desítky a desítky frakcí a guild a nejen 4, no zkrátka, když se podíváme na předchozí díly a Elder Scrolls Online,pak působí Elder Scrolls Online jako silně chudý příbuzný...
Takže ruku na srdce - opravdu se vám zdá Elder Scrolls Online jako zřejmý super-mega-MMO slibný zážitek, nebo to říkáte jen z nostalgie a zvědavosti? A jestli máte opravdu pocit, že zde není nic, co by se mohlo Elder Scrolls Online rovnat, nezapomeňte, že tohle bude úplně jiná záležitost oproti single-playerovým předchozím dílům! Hlášky fanoušků, že Elder Scrolls Online nabídne mnohem více, nežli většina dnešních her, se prostě nezakládají na pravdě. Překonat Elder Scrolls Online evidentně nebude těžké - housing má kdeco, propracovanou mytologii taktéž, o desítkách organizací ve hrách ani nemluvě.
Máme ten pocit, že Elder Scrolls Online to bude mít těžké na všech frontách. Nabídnout evidentně méně obsahu lidem, kteří jsou zvyklí ze série na opravdu prvotřídní single zážitky (a zřejmě za to chtít nemalé peníze) se nám osobně nejeví jako snaha nabídnout co nejlepší hru (série Elder Scrolls vždy překonávala, co do funkcí svého předchůdce, tedy právě až do Elder Scrolls Online...), ale spíše jako pokus svézt se na úkor slavného jména, dokud to ještě jde. Jinými slovy, pokud nás bude chtít Elder Scrolls Online přesvědčit o svých kvalitách, o vydání financí ani nemluvě, bude se muset setsakra snažit!
přečteno 2706x | komentářů: 1