Zřejmě víte, co je to MMO, ale jen málokterým z vás bude známa zkratka MUD. Tu zná stále menší objem moderních hráčů a přesto by zde bez nich nebyly ani jejich oblíbené MMO...
MUD je Multi-User Dungeon a jde o předchůdce moderních MMO s grafikou. MUD je tedy stručně řečeno MMO minus grafika - tedy většinou, dnes jsou i MUDy s ní (2D i 3D). Jinak je vše na svém místě a často dokonce řada věcí navíc, jelikož MUDaři jsou obvykle trochu hardcore-playeři.
V čase MUDů byla situace v lecčems jednodušší. Nepotřebovali jste k nim žádnou náročnou a drahou grafickou kartu, jelikož vše bylo ve formě jednoduchých ASCII symbolů a pod taktovkou vaší fantazie. Mohli jste se tak vydat do hlubin džungle, bojovat s monstry a přitom neopustit ani okno, které bylo k nerozeznání od textového editoru. Tak třeba "S" a "s" byli hadi a pavouci. A když se přidal ještě barevný výstup, to byl teprve zázrak - zelené "s" byl pavouk jedovatý atd. atd.
V MUDech najdete vše, na co jste zvyklí z MMO - classy, rasy, dungeony (samozřejmě náhodně generované), bossy, světy k prozkoumání (často též náhodné), NPC rozdávající questy, takže na hráče zde čekalo pokaždé něco jiného, žádný grind po milionté na stejné situaci...
V MUDech šlo a jde prakticky vše, co si představíte - nejsou zde žádná omezení enginem. Tak třeba, můžete zde u těch nejlepších používat zřejmě nejbližší imitaci šermu, jaká pro PC existuje (každý chvat vám ubere nějakou staminu a různě vás vyvede z rovnováhy), takže věci jako formování vlád, zakládání domů a guild jsou zde velmi všední.
Menšími podtřídami MUDů jsou ještě tzv. MUXes a MUSHes, jenž se zaměřovaly na roleplaying. Je milé, že MUDů je i dnes nepředstavitelné kvantum, jsou bez výjimky zdarma a často nabízí neuvěřitelné věci - třeba jen lovec může dělat desítky věcí - líčit pasti, udit maso, stahovat slovenou zvěř, vyrobit si udici +3, stopovat zvěř (při neúspěchu na hod stopy nenajde) atd. atd. Relativně běžně tak jsou ve hrách tisíce dovedností. Hráč není omezen žádným trapným level capem a když to někomu u nějaké hry vadí, nic mu nebrání dát si takovou, kde levely nejsou, ale pouze skilly.
A ještě jednu příjemnou vlastnost MUDy mají - je jich tolik, že si doslova každý může vybrat žánr, jaký se mu líbí a nemusí čekat rok - dva, až se objeví na trhu další jeho oblíbená hra. Chcete steampunk? Není problém! A co něco ze Star Treku nebo Star Wars? Také máme skladem... Anebo raději něco jako Robin Hood, vesmírný žoldák či snad nějaké dračí hrátky? Vše k mání! Jak sami vidíte, je nesmírně osvěžující, když není 99 % her anime fantasy MMORPG, u kterého znáte dopředu 95 % obsahu a to aniž byste hru jedinkrát spustili...
V MUDech najdete často věci, o jakých se průměrným MMO hráčům ani nesnilo. Jeden příklad za všechny - pakliže se nějakému skillu nevěnujete po nějakou dlouhou dobu, tak jej začnete pomalu ztrácet! No není to geniální?
MUDy se dělí na několik poddruhů:
1.
Hack and Slash MUDs - snaží se imitovat klasickou jeskyni nebo tažení v duchu Dungeons & Dragons.
2.
Player versus player MUDs - MUD zaměřený na PvP a PK.
3.
Roleplaying MUDs - jak naznačuje jméno, zde prostě musíte roleplayingovat...
4.
Social MUDs - herní prvky jsou ubrány na úkor sociálního prvku, jenž zde dominuje.
5.
Talkers - MUDy, kde se převážně jen řeční a hra v podstatě není. Tato třída s příchodem ICQ a podobných udělátek takřka vymizela.
6.
Educational MUDs - učí hráče nebo programátory.
7.
Graphical MUDs - i MUDy mají jednoduché grafické rozhraní, jenž dává hře opět další rozměr.
Pokud jste zatím MUDy nedotčeni, MMO vám připadají jako plytká a neduživá hráčská výzva určená pro masy, pak zkuste některý z MUDů - třeba vás hraní opět začne bavit... A že tu toho není k objevování málo, to si můžete už teď vsadit.
Většina lidí dnes sice sedí nad MMO, ale to neznamená, že ani zde nenajdete i za hluboké noci desítky až tisíce hráčů online, takže nedá se určitě říci, že jde o digitální pustinu.
Patrně tím nejlepším místem, kde můžete začít po MUDech pátrat je
The Mud Connector.
přečteno 1640x | komentářů: 0