Je to zajímavé, jak rychle se nám MMO branže posunula z fáze "vítáme free-to-play" do fáze "očekáváme free-to-play!".
Stačí se podívat do komentářů pod libovolnou novou chystanou MMO a rázem je vymalováno - když si snad někdo troufne vydat hru placenou, převáží zde brzy debaty na téma "to nikdo nebude hrát, když to má 100x jinde a zadarmo...", která se snaží autorům naznačit, ať to bez free-to-play raději ani nezkoušejí.
Je úplně jedno, o jaké hře se bavíme, protože to platí bez výjimky pro všechny - od nejposlednější podomácku slátané MMO, až po megaprojekty typu Star Wars: The Old Republic. Žádná z her není odolná proti trendu free-to-play a tím méně jeho lákadlu, flexibilitě vůči oběma stranám, většinou slušným finančním výsledkům a dnes již pomalu i nutnosti free-to-play zavést.
Za této situace se nabízí otázka, zda klasické MMO mohou přežít bez free-to-play? Je do velmi důležitá otázka hned z několika důvodů. Předně, většina předplatitel her je starších, než průměrní hráči free-to-play, dále, lidé dnes očekávají u her free-to-play, minimálně proto, aby si hru mohli důkladně otestovat a do třetice, hráči se u klasických MMO stejně nijak přehnaně neshlukují, naopak free-to-play tzv. "táhne".
Otázka konverze
Jelikož jsou herní týmu tvořené většinou profesionály, kteří ví, co dělají, nedá se očekávat, že by si celé věci nebylo vědomo každé studio. Free-to-play je dnes na trhu natolik velký pojem, že nepomůže ani strčení hlavy do písku a pokus o ignoraci. Ale i kdyby to autoři chtěli provést, vyrojí se obvykle první zádrhel: komerční hry se točí a jsou strukturované okolo předplatného a s free-to-play modelem nepočítají. Jeho implementace, odladění a testování by si tudíž následně vyžádalo nemalé investice časové i finanční ze strany týmu.
Je tedy na každém konkrétním projektu, aby si položil onu zásadní otázku, zda právě on na to má. Adopce free-to-play není jen změna jednoho řádku kódu ale často celých mechanismů hry, jenž je třeba zohlednit. Některé týmy tedy na free-to-play nepřejdou prostě z toho důvodu, že na to nemají prostředky.
Otázka možností
Firma Turbine je pro tento bod dobrým příkladem. Dungeons and Dragons Online byl pro firmu velkým riskem, protože konverze do free-to-play zde ještě neproběhla v takové míře a velikosti. Autorům došlo, že bez free-to-play hra podle všech náznaků stejně umře, takže proč ne... Hop nebo trop a ejhle, ono to vyšlo! Brzy nato pak následoval i Lord of the Rings Online.
A teď to zajímavé - navzdory lásce, jakou Turbine chová k free-to-play, proč se neobtěžoval s Asheron's Call? Když na to bylo studio dotázáno, dostalo se webu odpovědi, že je hra příliš stará a komplexní k prostému přerodu na free-to-play. AC byl sice za tímto účelem prozkoumán, ale obratem zavržen jako nerentabilní kus.
Sony Online Entertainment konverzi EverQuestu na free-to-play zvládlo. A to samé udělá i pro Vanguard. Vanguard je titul, jenž má nyní herní populaci v řádech desetitisíců, takže proč se přerodil jako free-to-play? Nejpravděpodobnější odpovědí se jeví být to, že studio již aplikovalo v praxi úspěšně free-to-play adaptaci něčeho předchozího, takže do toho Sony šlo minimálně ze dvou důvodů: je lepší mít širší herní nabídku než omezenější a za další, je levnější titul adaptovat na free-to-play, než vyvíjet zcela znovu. Sony také není hloupé, takže takový EverQuest Online Adventures třeba zavrhlo, jelikož komunita byla příliš malá.
Otázka budoucnosti
Někteří autoři možná zvolí přístup "nechte nás na pokoji, free-to-play nepotřebujeme, docela se nám daří!" Řada titulů dnes již nevydává žádné další datadisky pro některé hry, takže i když je komunita třeba právě stále vysoká, když neexistuje nový obsah, který by hráče přivábil a udržel, trend bude chtě nechtě už jen klesající.
Nesnažíme se být negativističtí za každou cenu, ale ohledně podobných věcí je potřeba podívat se realitě do očí a nic si nenalhávat. Pro většinu podobných her by přechod na free-to-play mohl vdechnout komunitě další život a existenci. Nakonec, co je lepší? Hrdě zahynout na herní úbytě jako placená hra nebo žít déle až navždy jako free-to-play?
Starší MMO hry mají jednu velkou výhodu po přechodu na free-to-play. A to nesmírně velkou - mluví se o nich v každém herním magazínu po celém světě. Přesně totéž se povedlo Everquestu, který obdržel takovou reklamu gratis, jakou by si nikdy normálně nedovolil...
přečteno 1624x | komentářů: 7