zde najdete pouze online hry zdarma

Přežijí klasické MMO bez free-to-play?

Je to zajímavé, jak rychle se nám MMO branže posunula z fáze "vítáme free-to-play" do fáze "očekáváme free-to-play!".
Stačí se podívat do komentářů pod libovolnou novou chystanou MMO a rázem je vymalováno - když si snad někdo troufne vydat hru placenou, převáží zde brzy debaty na téma "to nikdo nebude hrát, když to má 100x jinde a zadarmo...", která se snaží autorům naznačit, ať to bez free-to-play raději ani nezkoušejí.


Je úplně jedno, o jaké hře se bavíme, protože to platí bez výjimky pro všechny - od nejposlednější podomácku slátané MMO, až po megaprojekty typu Star Wars: The Old Republic. Žádná z her není odolná proti trendu free-to-play a tím méně jeho lákadlu, flexibilitě vůči oběma stranám, většinou slušným finančním výsledkům a dnes již pomalu i nutnosti free-to-play zavést.

Za této situace se nabízí otázka, zda klasické MMO mohou přežít bez free-to-play? Je do velmi důležitá otázka hned z několika důvodů. Předně, většina předplatitel her je starších, než průměrní hráči free-to-play, dále, lidé dnes očekávají u her free-to-play, minimálně proto, aby si hru mohli důkladně otestovat a do třetice, hráči se u klasických MMO stejně nijak přehnaně neshlukují, naopak free-to-play tzv. "táhne".

Otázka konverze


Jelikož jsou herní týmu tvořené většinou profesionály, kteří ví, co dělají, nedá se očekávat, že by si celé věci nebylo vědomo každé studio. Free-to-play je dnes na trhu natolik velký pojem, že nepomůže ani strčení hlavy do písku a pokus o ignoraci. Ale i kdyby to autoři chtěli provést, vyrojí se obvykle první zádrhel: komerční hry se točí a jsou strukturované okolo předplatného a s free-to-play modelem nepočítají. Jeho implementace, odladění a testování by si tudíž následně vyžádalo nemalé investice časové i finanční ze strany týmu.


Je tedy na každém konkrétním projektu, aby si položil onu zásadní otázku, zda právě on na to má. Adopce free-to-play není jen změna jednoho řádku kódu ale často celých mechanismů hry, jenž je třeba zohlednit. Některé týmy tedy na free-to-play nepřejdou prostě z toho důvodu, že na to nemají prostředky.

Otázka možností


Firma Turbine je pro tento bod dobrým příkladem. Dungeons and Dragons Online byl pro firmu velkým riskem, protože konverze do free-to-play zde ještě neproběhla v takové míře a velikosti. Autorům došlo, že bez free-to-play hra podle všech náznaků stejně umře, takže proč ne... Hop nebo trop a ejhle, ono to vyšlo! Brzy nato pak následoval i Lord of the Rings Online.

A teď to zajímavé - navzdory lásce, jakou Turbine chová k free-to-play, proč se neobtěžoval s Asheron's Call? Když na to bylo studio dotázáno, dostalo se webu odpovědi, že je hra příliš stará a komplexní k prostému přerodu na free-to-play. AC byl sice za tímto účelem prozkoumán, ale obratem zavržen jako nerentabilní kus.


Sony Online Entertainment konverzi EverQuestu na free-to-play zvládlo. A to samé udělá i pro Vanguard. Vanguard je titul, jenž má nyní herní populaci v řádech desetitisíců, takže proč se přerodil jako free-to-play? Nejpravděpodobnější odpovědí se jeví být to, že studio již aplikovalo v praxi úspěšně free-to-play adaptaci něčeho předchozího, takže do toho Sony šlo minimálně ze dvou důvodů: je lepší mít širší herní nabídku než omezenější a za další, je levnější titul adaptovat na free-to-play, než vyvíjet zcela znovu. Sony také není hloupé, takže takový EverQuest Online Adventures třeba zavrhlo, jelikož komunita byla příliš malá.

Otázka budoucnosti


Někteří autoři možná zvolí přístup "nechte nás na pokoji, free-to-play nepotřebujeme, docela se nám daří!" Řada titulů dnes již nevydává žádné další datadisky pro některé hry, takže i když je komunita třeba právě stále vysoká, když neexistuje nový obsah, který by hráče přivábil a udržel, trend bude chtě nechtě už jen klesající.


Nesnažíme se být negativističtí za každou cenu, ale ohledně podobných věcí je potřeba podívat se realitě do očí a nic si nenalhávat. Pro většinu podobných her by přechod na free-to-play mohl vdechnout komunitě další život a existenci. Nakonec, co je lepší? Hrdě zahynout na herní úbytě jako placená hra nebo žít déle až navždy jako free-to-play?

Starší MMO hry mají jednu velkou výhodu po přechodu na free-to-play. A to nesmírně velkou - mluví se o nich v každém herním magazínu po celém světě. Přesně totéž se povedlo Everquestu, který obdržel takovou reklamu gratis, jakou by si nikdy normálně nedovolil...
Článek | 21.06.2012 | Autor: Petr Hájek
přečteno 1624x | komentářů: 7

Komentáře

Pro psaní komentářů se nejprve přihlaste.


AnubisCZ lvl13 p0 22.06.2012 11:51:20
nahlásit | odpovědět
Ja se spis divim, ze vubec jeste neco existuje meb f2p. Kdyz to vemu kolem a kolem. Palcenou hru hraje tak 20K lidi, f2p nekolik stovek tisic a prichazeji novi a novi, potencionalni "platici" za veci v item shopu. Co vydela vic? F2p na milion procent, protoze to psitahne daleko vic lidi. Kdyz vyvojari jeste udelaji takovou malou vec, ze se da platit i mobilem, maji vyhrano, protoze decka budou taky utracet kredit za vymozenosti ve hre aby lepe ublizovali druhym nebo vypadali. F2p model je velice kvalitni vec, protoze umoznuje si hru zahrat zadarmo si ten druhym to nekdo plati tim ze kupuje veci v itemshopu. Samozdreme firma provozujici hru s f2p nesmi byt nenazrana a musi mit taky trosku rozum, protoze hodit do item shopu veci co postave prida nehorazne bonusy oproti druhym je blbost - pak lidi co si to nemuzou dovolit odchazi. takze potencionalni platiti mizi jinam. V tomto by si na projekt meli davat bacha reditele atd, protoze nekteri manazeri jsou tak cakli na hlavu,ze hru misto toho aby nejak ozivili, timto zpusobem odrovnaji k zaniku. Viz Aion a jeho prechod na F2p. Hra malem zdechla, pri prestupu na f2p jsou servery narvane lidma. Bohuzel NCwest slavi uspechy v americe, kdezto GF by si mela sypat popel na hlavu a vse urychlene napravit.
Mr.Pterodon lvl19 p0 22.06.2012 18:29:10
nahlásit | odpovědět
Pravda pravda, jinak moc peknej sloh :)
otakar lvl35 p2 22.06.2012 18:48:31
nahlásit | odpovědět
A taky nám vymýšlí nová slova-viz-psitahne,palcenou,samozdreme-prostě okrasa:D
fabia98 lvl37 p4 22.06.2012 18:58:19
nahlásit | odpovědět
Není nad Anubise xD.
otakar lvl35 p2 21.06.2012 15:38:23
nahlásit | odpovědět
Pěkný až na to že free-to-play model s námi nebude navždy,myslím že vývojáři časem připraví hry na jiném modelu(nejlíp samozřejmě když vše bude zadarmo:))
fabia98 lvl37 p4 21.06.2012 17:20:25
nahlásit | odpovědět
"nejlíp samozřejmě když vše bude zadarmo" << vývojáři nechtějí vykrádat banky.
otakar lvl35 p2 21.06.2012 19:50:10
nahlásit | odpovědět
Fabi já to myslel takhle:)-www.e-item.cz/clanek/duo-blizi…
Nejnovější screenshot
Nejnovější screenshot
Ovládací panel
Přihlašovací jméno:
Heslo:
zapomněli jste heslo? zaregistrujte se zde
Nejnovější zpráva z chatu
Nejnovější článek z blogu uživatelů
Miničlánky
Nejnovější minirecenze
BattleKnight
0 z 10
Nejnovější komentáře
Rift
1 Dvoulistek: Tyjo ještě hraješ jo? To je super, je tam pořád velká komunita?
TERA
2 Trenak: Top.
Shaiya
1 gc3non: Toto je klasika.
Neverwinter
1 gc3non: Zlato!
Recenze: Vindictus
48 Trenak: Top.
Rift
1 gc3non: Seratos?
Rift
2 gc3non: Strom :-D asi.
Rift
2 otakar: Souhlasím,bohužel:(
Nejnovější videa

ACE Online: Support gear se vyhýbá smrti
Jednou z možností jak přežit je využívat okolní terén ve svůj prospěch. Suppo...

Might & Magic Heroes Online: Oficiální trailer
Není tam toho ukázáno ze hry zrovna hodně, ale vypadá to moc pěkně.

Armored Warfare: Ukázka soundtracku
3 Společnost Obsidian Entertainment zveřejnila krátkou ukázku soundtracku do sv...

Archlord 2: Vlog - Loot & Equipment
Tvůrci berou vše vážně a připravují pro hráče několik epizod vlogů. Tohle je ...

Top uživatelé
UživatelLevel
1. gc3non 39 (154 expů)
2. Trenak 37 (225 expů)
3. Dvoulistek 37 (214 expů)
4. davi.k 37 (181 expů)
5. fabia98 37 (0 expů)
6. Andy 36 (41 expů)
7. otakar 35 (195 expů)
8. Mirdous 33 (276 expů)
9. Khemenki 31 (181 expů)
10. SuG4Ru 31 (164 expů)
Nejvíce kliknutí
UživatelKliknutí
1. ||Cobra11|| 1449
2. herovis 1013
3. Trenak 830
4. Rotačák 347
5. avrilka19 316
6. zafan 287
7. EjKejTrenak 189
8. ExisteR 181
9. Andy 138
10. canki 115
Tip na článek
© ITEM 2011 - 2020 | Reklama | Podmínky | Kontakt