Hráči všech MMO žánrů lační po pořádné horrorové MMO hře od dob, co tento styl existuje. A přesto, že se nějaké novinky tu a tam objeví, máme dojem, že takováto hra stejně nebude fungovat. Proč?
Jen si to představte - bojovat s upíry, bránit se před vlkodlaky, snažit se přežít zombií apokalypsu. Zkrátka se nalogujete a rázem jste Zabiják Démonů s velkým Z a D, popřípadě další Velký Démon sám. Nebylo by to prostě super? Nebyly by ty tisíce hráčů v podobném světě opravdu dokonalé podhoubí pro zábavu? Ne, nebyly... A proč?
1. Hráči (a autoři) by vše zničili hned v zárodku
Bohužel, ať se nám to líbí nebo ne, i mezi tzv. příznivci horroru najdeme hromadu cvoků, magorů a podobných existencí, kteří zde budou kazit ideu, mařit koncept, nehrát RPG, no zkrátka, budou se zde chovat jako na Facebooku ve fóru věnovanému chatování o tom, kdo, kdy, s kým atd. Prostě, nebudete to vnímat jako svět absolutního, opravdového a čirého chaosu či hrůzy (
Lovecraft je pěkný příklad), ale zkrátka další MMO hru, jen s trochu strašidelnějším motivem. Ze všech stran se na vás bude valit hromada věcí, které budou kazit atmosféru - idiotské nicky hráčů (STEVE-JOB-lol a MOM69 jsou také dobré příklady), budou vás otravovat spammeři, do boje se zombiemi přijde výhodná nabídka na Itemy, raid pokazí nablblé eventy, ... Shrnuto a podtrženo, nebudete se cítit příliš vtaženi do děje a osamoceni uprostřed nemrtvého davu.
2. Horror potřebuje dobrý příběh
Jestliže něco kvalitní horrorové MMO opravdu potřebuje, tak je to perfektní a děsivý příběh. Dokonce i monstra se podřizují této alfě a omeze hratelnosti. Je možná chvíli zábavné mordovat nemrtvá monstra (hm, je to podruhé vůbec zabití?) a říkat si, jestli ty rudé oči jsou příšera nebo civilista, ale toto pořád nebude strach, to bude pouhý reflex při boji. Aby se hratelnost skutečně vsákla do vaší psýchy a začala ji masírovat svými ledovými pařáty, až z toho nebudete v noci spát, je potřeba skutečně
mocný příběh, který v sobě destiluje hrůzu samotnou díky své zdánlivé uvěřitelnosti. Hráč musí mít zkrátka dojem, že hned po dopsání scénáře se autor zbláznil. Vše musí být vytvořeno mistrovsky a s důrazem na jemné detaily nepříliš odhalené a detailní hrůzy (nejvíce jste se u Vetřelců jistě báli tehdy, když se ještě nic vlastně nedělo a teprve mělo...).
3. Není zde žádný konec
Existuje jistá skupinka hardcore hráčů, kteří u všech věcí přeskakují dialogy, questy čtou jen letmo a neustále po zemi pobíhají s minimálně 2x zakouzleným Speedem. Tito lidé hrou proběhnou za 3 dny, dosáhnou level-capu a přitom si často ani neuvědomí (pro samé počítaní expů a prodávání lootu), že se mezitím měli bát. Řečení tvorové nespí 72 hodin jen proto, aby si jako první mohli někde ve fóru postěžovat, jak pitomá a lehká tato hra vlastně je. V katastrofických a horrorových hrách nemůže být konec také z toho prostého důvodu, jelikož by to znamenalo utrum pro atmosféru. Uveďme si opět příklad: co by si asi hráči mysleli o autorech, kteří by k Left 4 Dead v posledním patchi přidali klon Farmville s odůvodněním, že všech 897 158 445 zombií z digitálního komparzu bylo zabito...
4. Již nejsou žádná opravdu strašidelná monstra
Zatímco před lety se průměrný tvor celý život třepal hrůzou, aby ho čerti nešťouchali po smrti vidlemi, dnešní zkušený MMO a RPG hráč je natolik zběhlý v monstrózním bestiáři, že by mohl asistovat doktorovi při rozdělování srostlých griffiních dvojčat, ví, za kolik se prodávají drápy harpyje, kde je nejlevnější hadí jazyk atd. atd. Prostě, strach dostává opět trochu praktický (a businessově vychytralý) rozměr, čímž přestává opět být čirou ryzí hrůzou. Ohromit podobného hráče originálním monstrem je tudíž prakticky nemožné (nové monstrum = jiná konfigurace skillů, tlam a pařátů, kterou je nutno rozsekat na cucky kvůli goldu a dropu), takže strach se opět nekoná. Jediná skutečná hrůza na hráče MMO číhá zřejmě pouze tehdy, když nejde net nebo odejde ovládání...
Možná opravdu dojde k tomu, že nějaká hra bude skutečně nativně děsivá, to by ale byla věc srovnatelná s malým zázrakem, takže raději v to moc nedoufáme. Slušný průměrný horror s aspoň trochu uvěřitelným zpracováním a kulisami by se ale čas od času jistě objevit mohl... Obáváme se ale, že často bude komunita (a vše okolo) spíše “hrůzná” nežli hrůzná nebo dokonce TAKTO MOC HRŮZNÁÁÁ ("Mamííí, já se bojííím a chci radši vysávat, než hrát na PC, fňuk!")
přečteno 2007x | komentářů: 1