Ačkoliv mají MMO hry přímo v názvu, že jsou multiplayerové, stále častěji se setkáváme na dnešním trhu s tím, že to až tak docela neplatí...
Problematika singlovosti má dvojí rozměr. První se týká možnosti zvládnout řadu z dnešních MMORPG jen jako samostatný hráč bez nutnosti hledání party, to může být leckdy i docela zajímavá výzva. Ten druhý je ale mnohem důležitější a vážnější, jelikož se dotýká samotných kořenů MMORPG. Zkrátka, jako by nešlo o online, ale offline hru. Dobrým příkladem řečeného je třeba SWTOR z komerční sféry a nyní také The Elder Scrolls Online.
Jde o to, že The Elder Scrolls Online Creative Director, Matt Firor, v rozhovoru pro web GameInformer řekl: "Máme celou jednu část hry, která je na 100 % sólová. Jde pochopitelně o hlavní dějovou linku a rozhodli jsme se k tomu proto, jelikož svět se na vás dívá a vy cítíte, že jste hlavní hrdina, na nějž se soustřeďuje svět."
MMO hráč cynik by nepochybně poznamenal na oplátku zase něco v tomto duchu: jestliže je tak důležité, aby ve hře byl dominující single prvek, proč u všech čertů děláte MMO? MMO obecně v single zážitku příliš neexcelují, což není žádná novinka, MMO hry navíc hrají lidé proto, jelikož zde najdou MMO zážitky. Stejně tak si lidi nekupují single adventuru, aby pak v ní multiplayerově řešili puzzly.
Pokud tedy postavíme na hlavu samotné základy žánru, kde se ocitneme? Ve hře, která nevyužívá potenciál MMO do maxima a odbočuje k single!
Odkud pramení dnešní vývojářská touha po otřásání základů je ve hvězdách - jsou zde dnes desítky lepších cest a médií, jak hráčům naservírovat single zábavu. Nic proti ní a je skvělá, ale MMO se prostě netýkají primárně jedné jediné osoby zachraňující svět. Ba naopak! MMO jsou hlavně o již existujícím světě, v němž si hráči dle chuti volí, zda se některých událostí zúčastní nebo taky ne. Svět se v MMO mění a hráči na to musí reagovat. Nikoliv naopak!
Jeden na základě podobných faktů nutně dojde k závěru, že MMO se nám tak trochu stávají i single. Z logiky věci je to stejná kravina, jako chtít vlastnit peta, který kouše, ale nemá zuby. Možné je nicméně také to, že tento malý žánrový experiment zajde na úbytě z nedostatku zájmu - když hráči naznačí, že tudy ne, pak se tomu vývojáři přirozeně věnovat nebudou. K tomu ale takřka jistě nedojde, RPG ze série Arena jsou prostě příliš kvalitní na to, než aby je někdo bojkotoval kvůli jakémusi žánrovému slovíčkaření...
Plíživého singlovatění s každým dalším patchem si ale všímají i další lidé - hráči samotní. V některých dnešních tzv. MMORPG má člověk dojem, že je to single s pár lidmi okolo. Průkopnické doby MMO a zlaté časy jsou tedy zřejmě nenávratně pryč. Ano, ony časy, kdy jste si nedovolili vyrazit do divoké pustiny zkoumat svět sami, jelikož jste věděli, že máte asi takovou šanci, jako pacifistická hippie-veverka proti Arnoldu Schwarzeneggerovi s rotačním kulometem. Hráči jsou tak díky tomuto prvku často okradení o onen unikátní MMO-pocit, že jsou v partě nepostradatelní, mají v ní svoje místo a že hrdinové samotní absolutně nemají dlouhého trvání...
S tím vším souvisí i ona věc, že dříve se classy specializovaly, dnes zvládne každá po špetce práce a specializace naprosto vše - když chcete, můžete i s mágem tankovat, jak je libo...
Hráči milující MMO je hrají proto, jelikož zde naleznou MMO prvek a rozměr, jenž jim u single chybí. Když se ale začne single a MMO dále rozmělňovat v jeden univerzální mega-žánr, co člověku vlastně zbude?
Dojde nepochybně i k dalšímu kroku - totiž tomu, že z MMO her nám pomalu začnou mizet kvalitní komunity a všichni zde budou jen na skok... MMO hry nikdo nehraje proto, aby zde získal single zážitek. Ano, i z MMO se dá vymačkat a věnovat se mu, ale není to nic mainstreamového - když chce normální hráč single zážitek, nahodí si nějakou osvědčenou single klasiku ve svém milovaném žánru.
Možná se single zážitky v MMO oblasti znemožní samy - nakonec, jak chtějí autoři i v tak osvědčeném světě, jakým jsou RPG řady Arena, zajistit, aby každý hráč byl hrdinou a přitom to sedělo do příběhu? Každý hrdinou být nemůže, jelikož kdyby všichni byly hrdiny, co vždy vše vyřeší, nebude ve hrách co dělat... Takže možná se nakonec všichni single hráči pobijí sami v rámci hádky, kdo to v další Areně vlastně zachránil svět?
Dokonce by mohlo dojít i k té zajímavé situaci, kdy si single hráči budou hrát v další Areně na svém single písečku a MMO světy to nijak neovlivní. Něco jako dva oddělené bazény a na každém bude, do kterého si skočí. Arena má přece jen dost single fanoušků, které by jen MMO záležitost nepochybně odradila.
Vyskytl se i názor, že řadě MMO firem pomalu dochází, že některé MMORPG velikány na jejich vlastním hřišti prostě neporazí, takže musí zaútočit jinde a jinak. Jakákoliv malá odlišnost může (a bude) znamenat velký příliv dalších hráčů a tedy i potenciálních zákazníků. Jen aby to ale neskončilo jako s tou restaurací, která všechno jídlo nasypala do jednoho kotle v rámci zjednodušení a rovného zážitku pro všechny...
Problém ale může také ležet v tom, že často ve hře hráči kromě instancí další MMO obsah prostě nenajdou, tak raději sólují. Jestliže hra není nastavená motivací tak, aby měl hráč družinové bonusy atd., tak hráče nebude do MMO prostě veskrze nic nutit... Paradoxně tak dnes dochází k tomu, že lecjaká MMO je více single, než naopak právě MMO.
Zkušení hráči brzy zjistí, že hrát za hrdiny je nuda - postava je příliš předvídatelná, nemá prostor pro rozvoj, očekává se od ní jisté chování i život, no zkrátka, žádná výzva ani zábava při dlouhodobém stavění postavy. Ze stejného důvodu by byla nuda být absolutně dokonalý. (Jestliže existuje bůh, pak se zákonitě musí už několik věčností pěkně nudit...)
Jen máme trochu strach, aby to vše ještě nedospělo do mnohem horšího stádia, v jehož rámci bychom ještě rádi vzpomínali na časy, kdy MMO hry byly JEN single - do MMO her by také mohly začít být cpány všelijaké nablblé minihry, spammeři by mohli získat podporu serveru a nebo by taky mohlo dojít na dobu, kdy by jen 30sekundový lag byla ta nejlepší zpráva za celý večer...
přečteno 2336x | komentářů: 1