Hru World of Warcraft snad není třeba představovat. Je to dnes v západním světě (východ -tj. Čína a Japonsko jsou na tom trošku jinak) nejznámější hra s počtem hráčů trvale přes 10 milionů. Proč je právě toto mmo tak úspěšné? (Dost mně mrzí, že tuhle hru odsuzují lidi, kteří ji sami neozkoušeli, nebo zkoušeli jen trial, nebo jen na free serverech, kde bohužel nefungují právě ty věci, které z wow dělají to, čím je, a proto to zde zkusím uvést na pravou míru.)
Nechci platit za hru
Tohle je asi první argument každého, kdo to ještě nezkusil. Je ale potřeba vzít v potaz to, že tím že je wowko placené, tak si ho taky celé užijete. Běžnou free (zdarma) hru platí lidi, kteří si koupí nějaký ten obleček, nebo mounta + cca 10% top hráčů za různé vylepšení postavičky, aby byly pořát top. Čímž se free hry snaží hráčům cpát klacky pod nohy a tím je donutit si něco koupit. Vrchol byl kdysi 200% dmg u Allods. Naopak Blizzard (tvůrčí studio wow) se snaží aby si všichni jeho platící zákazníci hru užili pokud možno celou. Tj. když vyjde novej patch. (cca každé 3měs.) tak je poměrně obtížný a dokončí ho jen ti nejlepší, postupně se ale obtížnost snižuje, jak equipem, tak i přímo snížením dmg bosů apod. Hra je dostupná od 12ti let a tedy i někdo opravdu nezkušený (noob) je schopen nakonec zabít ty nejtěžší bose. Dobře, asi mu uniknou některé achievementy, nebo tak, ale užije si většinu obsahu hry. Tohle je trošku dilema, vyhovuje to 80% hráčů, bohužel ty nejlepší, kteří stráví spoustu hodin progresováním instancí to spíš štve. Ale pokud nejste vysloveně hardcore hráči, tak vám to vadit nebude a i jako hardcore si ve hře najdete něco těžkého, co jen tak někdo nemá např. za dokončení jednoho raidu aniž by kdokoliv zemřel byl titul Immortal/Undying, když se ta instance stala snadnou, tak už ten titul dostupný pro další nebyl apod.
Množství a zajímavost obsahu
Ve hře si vyberete jednu ze dvou stran Alliance/Horda s tím, že s druhou stranou ani nemůžete komunikovat a zabíjíte se (na pvp serverech) na potkání, ikdyž dnes už to není s tím zabíjením tak horké. Dále si vyberete jednu ze 13ti ras, každá s jiným vzhledem, startovní lokací a bonusem, dále si musíte vybrat jedno z 11ti povolání. (warrior, hunter, druid, paladin, priest, rogue, deathknight, warlock, shaman, mage monk) s tím, že každé má od levelu 10 tři stromy specializace a téměř každá se hraje úplně jinak. Povolání se vůbec hodně liší, není to jen jiná barva kouzel, ale za každou se prostě hraje jinak, jedna střílí, druhá se schovává ve stínu, další má řadu štítů, nebo se mění v medvěda, vyvolává mrtvé apod., takže super zkoušet i dálší postavy. Ve hře je momentálně 90levelů. Když se to snažíte naexpit, tak na vás čeká: 12000 questů na 120ti mapách na zemi, ve vzduchu, či ve vodě. Přičemž do levelu 90 jich stěží uděláte víc jak 2000. Co to znamená? Obrovskou znovuhratelnost. Prostě s další postavičkou můžete expit jinde, vždy máte alespoň tři možnosti (mapy). Questy jsou navíc dost zajímavé, žádné grindování 100 ks něčeho (pokud máte něčeho zabít 100ks, tak hledejte v okolí tank/robota nebo něco, čím to zachvíli rojzezdíte na stačky :-) Jistě taky zabíjíte, sbíráte, ale do toho léčíte padlé, sázíte stromky, vyvoláváte hospodské bitky, hasíte požáry na lodi, bombardujete, kradete dinosaury, převtělíte se za něco, řídíte žraloky/želvy, kde co .. je to už tak udělané, aby to nebylo nudné, vždy se to střídá a všude něco je. Dokonce se okolní svět mění dle vašich splněných questů. Na začátku tam není nic, donesete tam "town in the box" a máte tam už napořád městečko, začnou vám na něj útočit - když přestanete s questy, budou do nekonečna útočit, když to dokončíte, tak neútočí a ostrov ovládnete. Questy jsou navíc rozumně v okolí, že nemusíte běhat kilometry jako jinde. Za vším je samo slušnej příběh, ale zase se to nepřehání, protože lidi z Blizzardu říkají: "chcete přece hrát hru, ne číst knížku".Z většiny questů je nějakej slušnej novej kus equipu. Equip je ve wowku vůbec dobře udělanej, každej item vypadá na postavičce jinak, navíc pokud se vám některej líbí a novej lepší kus výbavy ne, tak jde vzhled předělat na vámi oblíbený. To je v málokeré hře. Expit se ale dá také chozením dungů a pvp battlegroundů...
Dungy a pvp?
O čem je vlastně mmo - je to o tom, že chcete hrát "S" nebo "Proti" jiným hráčům, jinak by pro vás byl lepší třebas takovej Skyrim, kterej je pro single hraní lepší apod. Takže jak je to tady? Počínaje levelem 15 máte k dispozici řadu dungeonů. (samostatná instance pro 5 lidí zakončená několika bosy se super lootem) Celkem je dungeonů cca 70, některé i v heroické (pro max levely) obtížnosti. Wow je jedno z mála her, kde je tzv. dungeon finder. Tj. přihlásíte se, dáte jestli jste Tank, Dps, nebo Heal a čekáte, pak vás to hodí se složenou skupinou do dungu a na konci zase zpět, čili u toho čekání můžete pohodlně expit. Do levelu 90 jich dáte v pohodě přes 100ks. Mno tohle je podle mně brutální výhoda, protože jinde si low level dungeon těžko dáte, protože neseženete lidi. Tu ano. Co se pvp týče, tak jdou dávat klasické duely, pak se na pvp serverech dá v některých zónách zabíjet opačnou frakci a hlavně tu jsou battlegroundy a arény. battlegroundy jsou dostupné cca od levelu 10. Jsou to speciální mapy, kam vás (opět pomocí finderu hra pošle) Tam se zabíjíte s druhou stranou. Běžné to bývá pro 10-20lidí. Jsou různé druhy, od kradení vlajky druhé straně, přes zabírání bází ve stylu battlefieldu až po specialitky v podobě dobývání hradu, tanky apod. Takže i v tomto se tu vyřádíte od útlého levelu. Pak jsou ve hře i arény. Určené pro vysoké levely. Opět jsou to speciální mapy, jen je nižší počet hráčů. Např. 2na2, 3na3, 5na5. Jsou tu žebříčky apod. Co se žebříčků týče, tak ve světě wow jsou žebříčky na všechno. Gildy, postavy apod. na všechno jsou na netu žebříčky, dle kterých nejlepší gildy vyhledávají nové spoluhráče.
Komunita a gildy?
Wowko je jednou z mála her, která má super a početnou komunitu. Server EU-Drak'thul je v podstatě komplet plnej CZSK hráči. To znamená, že se tu všude mluví česky, pokecáte i o věcech mimo hru, třeba kam jít zakalit o výkendu apod :-) Cizinec se tu vyskytne, jen když se omylem přesune na jiný server a neví o tom, jinak tu fakt nikoho cizího nepotkáte, mno ač se o kvalitách czsk hráčů povídá ledascos :-), tak za mně je to super bonus. Mno jinak gildy ve wowku se expí, mají až 25levelů a za každej level nějakej bonus, expy navíc, plošnej ress, odměny v podobě speciálních moutů apod. Navíc hned jak si uděláte postavičku, tak vás začnou zvát do gildy, protože z vašich expů dostává gilda goldy. Vám to nebere a gildě přidá, tak se jim vyplatí mít vás ve svých řadách ... další blizzardí účel přivést vlky samotáře mezi ostatní.
A co dál?
Ve wowku je toho spousta co jsem tu nepopsal, stovky mountů od draků přes motorky, 15 profesí (těžba, sběr, výroba, vaření, první pomoc, rybaření, okouzlování apod.) Battle peti. Za každou blbinu máme achievement. Na maximálním levelu navíc raidy. tj nejtěžší instance pro 10 nebo 25 lidí se super lootem, vlastně na maximálním levelu hra teprve začíná a proto se blizz snaží nechat vás naexpit co nejrychleji (na 85 je to cca 14dní herního času, pokud se to vezme hopem) abyste si právě s novými kamarády užili ten současný obsah, chodily raidy a pvp a nebabrali se v tom starém. Je to o tom, že hra vás prostě pohltí a bude vás bavit, pořád je tu co dělat a wow se vám snaží vše podávat ve svižné a zábavné formě prosté jakéhokoliv grindování. Občas se jeden jen zastaví a kouká jak je to promyšlené, stáda se prohánějí po planinách, vlci se schovávají v jeskyních, zabíjíte mamuta a přiletí drak, čapne vám ho před nosem do pařátů a odnese si ho do hnízda, nebo máte donést sobí maso, fajn, ale kde vzít soby, když vám je žerou vlci, tak šup na vlky. Je toho tam spousta, mno ale tyhle zajímavé věci právě na free nefungujou, tam je svět spíš mrtvej postavy chodí max sem tam, jak v běžném čínském mmo, v dungu pokud se dostanete nefungujou taktiky, samé bugy apod. tyhle specialitky si zkrátka užijete jen na offiku no. Mno asi bych mohl pokračovat o wow ještě půl dne, ale už takto se obávám aby to vůbec někdo četl :-)
Takže závěrem
Wow nebylo ani první, ani poslední, ani není ve všem nejlepší, rozhodně není nejtěžší, ale osobně si myslím že obsahuje vše podstatné v neuvěřitelně zábavné formě, navíc se snaží co nejvíc přivádět hráče ke společnému nestereotypnímu hraní a za ty prachy opravdu stojí. (Cca 250kč za měsíc dle doby zakoupení + základ se dá pořídit okolo 300kč - chce to chytit akci, plus aktuální datadisk stojívá okolo tisícovky.) Když vezmete, že jinde za to máte 1xmounta, nebo pár oblečků, tak toto vás zabaví mnohem víc, navíc nahrané postavy nemažou a můžete je na armory (je i armory app. do telefonu, kde se dá aukcovat a chatovat s gildou) ukázat i lidem, kteří wowko nehrajou :-)
Více informací o této zprávě najdete na
oficiálních stránkách.
přečteno 4877x | komentářů: 31