Allods Online je AAA hardcore mmorpg od ruských vývojářů Astrum Nival, které v Evropě distribuuje GPotato. S posledním patchem hra konečně přešla z bety do ostré verze a přitom se zbavila nutnosti využívat placené itemy pro klidné hraní a tím umožnila návrat do hry všem hráčům, kteří kvůli tomu v minulosti hrát přestali.
Celkově se jedná o velice kvalitní dílo a pokud máte rádi silný vývoj svého Avatara, tak hru můžu jen doporučit.
Grafika
To, že za hrou stojí ruští vývojáři, je ve hře vidět na každém kroku. Pokud někde má být zima, tak uprostřed vánice jasně vidíte, že to na Sibiři nemají lehké, stejně je tomu v ponurých lesech a podobně. Na první pohled je poznat, že si s designem hry dali obrovský kus práce. Ono totiž běžně ve spoustě her najdete rovnou plochu osazenou sem tam kopečkem se stromkem, nebo město naplácnuté na placce s viditelnou hranicí textury (RoM apod.). Zde je tomu ale jinak, celé obrovské mapy jsou plné údolíček, potůčků, kopečků, všelijak zvlněné, kolikrát se jeden zastaví a jen kouká na to, kolik různých stromků okolo sebe vidí, a jaké detaily ve hře sou. Ano, i v detailech je zde vidět kus práce, v běžných hrách jsou totiž jen nakreslené a spoléhají na bump-mapu a blyštivé efekty kvůli kterým vám pak hra ani nejde. Zde je i obyčejnej most udělanej tak, jakoby tam už stál staletí, sem tam je rozpraskaný apod., kdejaká cihla je ve hře vidět, schody jsou normálně plastické a města a vesničky zasazené do prostředí domek po domku, doplněné cestičkami tvořící dojem jakoby tam prostě patřili. Na druhou stranu to nepřehnali s efekty, a proto hra běhá v pohodě i na slabších strojích. Hra dokonce podporuje UI addony.
Expení
Přestože je ve hře momentálně
maximální level 47, trvá vylevelování Vaší postavičky poměrně dlouho. A to proto, že se vývojáři zaměřili na hardcore možnosti vyladění schopností vašeho avatara a kdyby tomu tak nebylo, tak byste si to ani neužili. (Viz níže) Ve hře se expí hlavně pomocí plnění různých questů, protože za zabití monster je poměrně málo zkušenostních bodů, kdežto za questy je jich naopak opravdu hodně. Běžně to vypadá tak, že naběhnete na novou mapu, kde posbíráte všechny možné questy (Standardně jich můžete sebrat najednou max 20ks), a poté se je rozběhnete plnit, nakonec se vrátíte a vše odevzdáte. Questů je ve hře adekvátní množství, tj. vždy jich pár máte a ve chvíli kdy vám dojdou, víte, že máte jít na další mapu. Co se týče jejich variability, musím říct, že se to nijak neliší od běžných mmorpg. Dobré je to, že jich máte dost najednou a tak zabijete potvoru a hned seberete něco ze země, na něco kliknete apod. Na každé mapě jsou i skupinové questy na speciální elitní moby plus nějaký ten speciální quest typu kladení pastí na vlky, milování se v sauně apod. Autoři také občas parodují staré pohádky, například musíte zabít zlou babu Jagu, nebo ušít košile z kopřiv pro zakleté bratříčky. Určitě se Vám vyplatí questy splnit všechny, protože Vám tak stoupne reputace u okolní frakce a ke konci Vám to zpřístupní i jeden nebo dva opakovací questy, kterými si danou reputaci namaxujete (5-10x zopakovat) a potom si od té frakce můžete nakoupit kvalitní modré věci. (Mnohem lepší než co běžně najdete) A tím, že levely nelezou tak rychle, se to vyplatí, protože je to pak hodně znát na dmg apod. Hra přibližné umístění questů ukazuje na mapě, a abyste nemuseli dlouho hledat šišku mezi stromy, lze zmáčknout na klávesnici klávesu T a hnedle se vám osvítí důležité věci v okolí, ale i tak je to občas slušná hledačka. Questů je tedy dostatek, bohužel pokud byste chtěli hrát znovu, tak budete plnit zase ty stejné, protože víc jich není.
RPG prvky pair excellence
AO je v dnešní době totálního zjednodušování, kde může kdejakou hru hrát pětiměsíční batole a s prstem v zadnici dosáhnout maximálního levelu, úplná perla co se týče možností vývoje postavy. Dobře, už se asi nedočkáme stylu Ultimy Online, kde jste museli tejden mlátit kudlou do stromu, abyste měli dost síly na zabití ovečky, ale i tak si zde minimálně musíte pečlivě vybrat styl hraní, kterým postavu pojedete a také si musíte dát opravdu záležet na equipu který na sebe oblečete, jinak Vám to ještě před levelem 20 nandá kdejaká srnka.
- V Allods Online proti sobě bojují dvě oddělené frakce a to: The League a The Empire. Vybrat si vždy můžete jen jednu stranu a tím se pro Vás druhá stane nedostupná. Za každou stranu jsou dostupné 3 unikátní rasy. (The League – Gibberlingové, Kaniani a Elfové. The Empire – Xadaganiani, Ariseni a Orkové)
- Ve hře máte na výběr celkem 8 unikátních povolání (Warrior, Paladin, Scout, Healer, Warden, Mage, Summoner a Psionicist), s tím, že každé povolání je dostupné pouze pro některé rasy a také je u každé rasy malinko jiné tj. liší se názvem, speciální schopností apod. Takže celkem je pro každou frakci na výběr jakoby 14 povolání. (liší se to drobně ve směru specializace např. útočnej x obranej válečník, nebo jakoby battle priest x party healer, ale je to decentní rozdíl). Za každé z 8mi povolání se opravdu hraje jinak, tj. nejsou to jen kosmetické změny (někdo má peta, někdo má speciální štíty na tankování apod., fakt je to úplně rozdílné hraní a ne jak v některých hrách, kde má každej manu a každej nabíhá k potvoře bušit na blízko, zde je to uplně jinej styl za každou klasu)
- STATISTIKY: První s čím se ve hře setkáte, jsou klasické body do statistik. Každý level si totiž můžete přidat jeden bod do jedné z vlastností. Těch je ve hře celkem 14. (Strength, Agility, Luck, Finesse, Expertise, Endurance, Stamina, Inteligence, Perception, Conviction, Willpower, Mercy, Faith a Wisdom) Ono se to možná nezdá, ale na lvl47 je to 47 bodů, které máte někde dané a je znát kde. Každé povolání má cca 4 hodně důležité vlastnosti, 4 naopak nedůležité a zbylých 6 potřebují všichni. Krom toho na každém kousku equipu který seberete je jich spousta a vy si musíte vybírat equip tak, aby vám to ladilo s vaším stylem. Ono zde totiž běžně jde vyladit equip na +60%crit, nebo naopak +60%dodge apod. ovšem tím zase uberete jinde. Nejde si zde prostě jednoduše vzít novej item, musí se vybrat takovej, aby ladil se stylem hraní, a rozdíl může už na lvl 20 být třebas 300%dmg. I jeden item tu dokáže přidat třebas 10% crit a podobně někde ubrat a nemůžete třebas jet jen Int, protože pak byste např. neměli End a potvory by na Vás měli např. 60%crit. Takže na tohle je tu branej pekelnej důraz.
- SKILLPOINTY: Dále každý level dostáváte jeden skillpoint (navíc +1 cca každých 10 levelů), který si přidělíte do kouzel, první 3 vám hra rozdělí standardně, ale pak je jen a jen na Vás, která kouzla mít budete a která ne. Každé kouzlo má max. 3 levely s tím, že první level stojí 1 bod, druhý 2 body a třetí level kouzla 3 body. A je na Vás, jestli si daný spell namaxujete, nebo spíše dáte body do více abilitek (existují tu samo všemožné typy kouzel od prostého dmg, přes dotky, stuny, summony, channelled spelly, kouzla jsou i různě rychlá a některá jdou připravit dopředu a naráz spustit s jinými, mno a na některá kouzla se musí udělat i speciální quest chain). I tady si musíte vybrat styl hraní, např. válečník si buďto dá útočná kouzla, nebo tankovací, léčitel zase buď dmg, nebo healy, druid třeba kouzla na blízko, nebo magii, nebo pro peta. Každé povolání má prostě několik stylů jak ho hrát a je dobré se specializovat, jinak to nevede k ničemu (dá se to dobře zkazit).
- TALENTGEMY: Od levelu 10 si navíc každý level od trenéra koupíte speciální talentový gem, který si umístíte do jednoho ze tří talentových stromů. Vždy začínáte uprostřed, a jak ho někam vložíte, tak můžete dát další někam vedle něho apod. V těch talentových mřížkách jsou jak pasivní věci (200% dodge, 50% šance na crit, +% do vybrané statistiky apod.), tak jsou tam i nová kouzla, které byste prostě jinak neměli. Tady je snad neomezené množství možností jak ty gemy umístit (vezmu si nové kouzlo, nebo si zlepším stávající, nebo nějakej bonus dmg?).
- STYL HRANÍ: Je dost důležité všechny tyhle věci rozdělovat rozumně dle stylu hraní (Tank, Dps, Heal, zaměření na blízko, na dálku, na peta apod.), protože je to v Allods hnáno skoro do extrémů a už na lvl 15+ se pozná špatně postavená postava a může se skoro začínat znovu (nebo placený reset skilů). Čili vzhledem k tomu, že tu levely nelezou tak rychle, si každý nový kousek equipu a každé nové kouzlo dostatečně dlouho užijete a proto je to ráj pro hráče, kteří milují variabilitu vyladění svého avatara, protože snad žádný není stejný.
- REINKARNACE: Jinak s dalším patchem přibude možnost reinkarnace, kdy budete mít možnost po dohrání maximálního levelu svoji postavu tzv. reinkarnovat a rozjet znovu za jiné povolání a získat tak navíc dvě speciální ability od předešlého povolání a navíc mezi nimi jednoduše přepínat.
Profese
Každá postava může mít až tři profese s tím, že zadarmo je jen jedna a na další je potřeba 475g a reputace s craft gildou (cca 2 měsíce práce), nebo placený item. Ve hře je celkem 7 profesí, z toho 3 sbírací (Mining, Herbalism a Disassembling) a 4 výrobní (Tailoring, Leatherworking, Blacksmithing a Alchemy). Profese jsou v AO opravdu kvalitně zpracované ve výrobě např. musíte nastavit z jakého materiálu budete vyrábět, ukáže se vám co, potom to má 6 fází během kterých volíte kam dál a pak také záleží na štěstí, co se vám povede.
Můžete vyrobit buďto bezvýznamnou cetku, nebo třebas modrý item. Bohužel tím, že zadarmo je jen jedna profese, nejsou tolik využívané a to je škoda. Jinak vyrobené věci jdou stejně jako itemy z dropu prodat v aukci. Zajímavost je také to, že pokud něco prodáte normálně u NPC, tak si to kdokoliv, kdo tam po vás přijde, může koupit, protože to tam najde v kolonce resale.
Hra více hráčů
Co se týče hraní ve skupině, tak jednak jsou na mapách speciální elitky a minibossové až pro 6x4 hráčů. Na mapě jsou i pvp arény, kde spolu mohou hráči soupeřit a od vyšších lvl. jsou i lokace kde je open pvp (někomu to může vadit). Krom toho jsou ve hře i propracované dungeony pro 6-24hráčů. Těch sice není tolik a tolik se na malých levelech nechodí, ale za to mají i Heroic módy pro postavy na vysokých 40+ levelech. Ty se zase chodí hodně (a jsou fakt hardcore). Asi jediná věc, která mi ve hře chybí je kvalitní LFG prvek, je tu sice možnost vypsat hlášku, že hledám grupu do tabule, ale ta se moc nepoužívá. Takže se musí psát do chatu jestli někdo nejde a to je naprd. V Dungeonech a celkově ve hře je AI potvor na poměrně rozumné úrovni (různé stuny, dotky, utíkaj apod.). Ta absence lfg mi tu opravdu chybí, tak kvalitně zpracovaná hra si o to vysloveně říká, ale asi je to tím, že jsou tu dungeony brány jen jako příprava na Astrální bitvy.
Astralní bitvy
Hráči na vysokých levelech si se svou gildou mohou postavit Astrální (vesmírnou) loď. Je to běh na dlouhou trať a ta loď je brána jako jejich létající domov a jde porůznu vybavit zbraněmi apod. Na té lodi potom se spoluhráči létají vesmírem a bojují proti démonům, kteří na ně nabíhají anebo třebas přepadávají astrální ostrovy a mohou je dobít (vlastnit) a potom těžit z dungeonů, které se pro ně otevřou a podobně. V astrálu je k nalezení nejlepší equip, proto hra nekončí maximálním levelem, ale spíš tam opravdu začíná (raidy v Astrálu...).
Česká komunita
Na serveru EU ISA jsou minimálně
dvě CzSk gildy, s tím, že další tam pobíhají a jsou v různých cizích gildách. CzSk hráči jsou snad na všech serverech všech verzí, ale na ISA za stranu The League je jich nejvíce - cca 70+ hráčů. Je jen škoda, že hra měla v minulosti opravdu špatnou pověst co se týče placených itemů a kvůli tomu dost hráčů přestalo hrát a ani se jim nedivím. Dnes už jsou
Phylaceries of Passage zadarmo a i dmg boost má každý a nemusí si nic kupovat (i batoh je už větší). Snad jen runy a engame asi nějakou tu korunku spolkne, ale to je tak cca ve všech hrách, to se nedá nic dělat.
Závěrem
Musím říct, že se hra konečně zbavila nejhorších neduhů, přičemž se jedná o opravdu kvalitně propracovaný titul, kde vše souvisí se vším, a který je tvrdě zaměřen na variabilitu a hardcore nestavení vašeho avatara a to se dnes už celkem moc nevidí. Když k tomu přidám endgame v podobě Hc dungů, Astrálních bitev a navíc početnou CzSk komunitu, tak musí být jasné, že se jedná o jednu z mála her, kterou bych se rozhodně nebál doporučit.
Allods Online |
9z10 |
Hratelnost: 8
Grafika: 9
Zvuk: 7
|
Max level: 47
Měna: Goldy
Questy: Ano, Dostatek
|
Minimální požadavky: Windows 2000, XP, CPU Pentium III 1.5 GHz, RAM 512 MB, GFX GeForce FX 5200 125 MB nebo ATI Radeon 9550 125 MB, HDD 4 GB. |
KLADY:
- grafika
- podpora Addonů
- questy
- propracovanost
- hardcore vývoj postavy
- astrální bitvy
ZÁPORY:
- chybí LFG prvek
- občas delší běhání
- pomalejší expení
|
Download hry |
Jinak mám tu i
starší recenzi, kde jsem hru dost zdrbal hlavně kvůli placeným itemům, kvůli kterým hodně lidí přestalo hrát. To je naštěstí víceméně pryč, a po ozkoušení pár dalších her jsem to musel celé přehodnotit, protože tahle hra má přes všechny neduhy na víc. Jinak nebojte se hru ozkoušet o něco déle, protože tak do levelu 15 se to zase tak neliší od jiných, protože ještě nejsou tolik vidět ony hardcore možnosti vyladění postavičky.
Více informací o této zprávě najdete na
oficiálních stránkách.
přečteno 7841x | komentářů: 60