Řada z vás si jistě již někdy položila otázku, jak je to vlastně s tím herním průmyslem. Jak to funguje? Jakou roli hraje producent? Jaký účel má tohle či tamto oddělení? Aby se hráči řečené dozvěděli, objevil se na webu Runes of Magic nový seriál, který se věcí zabývá. No a jelikož je zajímavý, rozhodli jsme se jej nabídnout i my.
V dnešní první části se zaměříme na jádro celého týmu, což je tzv. Community Management tým (též CM). A kdo že jsou vlastně ti lidé, kteří stále visí na fórech i Facebooku? Je pravda, že jsou placení za hraní a řečnění o hrách?
Sami členové týmu k tomu říkají: „Ačkoliv bychom si rádi celý den jen tak hráli, naše práce zde je mnohem, ale mnohem více, než jen to. Stojíme nejenom za tímto článkem, ale také za všemi dalšími texty, novinkami a zkrátka veškerým dalším obsahem na všech podstránkách Runes of Magic.“
Role Community Managerů se liší firmu od firmy, ale co se týče Frogsteru, tak tato společnost usiluje o osobní přístup k jednomu každému z uživatelů a je jedno, zda jde o někoho z fór, vlastní dedikovanou fan-stránku, je členem guildu nebo jednotlivou osobu na Facebooku. To znamená, že se musíme starat i o to, abyste vy, komunita, byly maximální priorita pro všechny informace o Runes of Magic. A to není vždycky tak snadné, jak by se mohlo zdát... O tom však více později.
Musíme dělat mnoho úkolů zároveň, počítaje v to odpovídání ve fórech, psaní nových článků, neustále být v těsném kontaktu a čilé komunikaci s našimi pobočkami Frogster America a Frogster Pacific, roznášet veškeré informace o hrách (třeba o novém patchi), kontrolovat články a novinky na fan-stránkách i v médiích a přitom všem ještě zajišťovat kvalitní komunikaci mezi všemi našimi odděleními (marketing, PR, Grafikové, …). Také připravujeme od A do Z veškerý obsah a děláme interview s magazíny/redaktory. Součástí práce je také cestovat v rámci Evropy po všelijakých srazech i akcích a přitom prezentovat naše dílo. Je tu zkrátka vždycky co k dělání a nikdy to není nuda!
Pro každý z úkolů je u nás ve firmě potřeba respektovat a provést několik kroků, aby projekt po všech stránkách fungoval tak, jak má. Když kupříkladu chceme uspořádat speciální událost/soutěž, tak nemůžeme jen tak vystavit text a doufat, že to nějak dopadne. Za prvé, musíme nejprve provést nějaký brainstorming s celým týmem a přijít s dobrým nápadem (toho se mimochodem účastní i kolegové z jiných herních týmů Frogsteru). Poté přijde čas na první návrh, z něj se něco schválí a něco ne, takže se nápad opět přepracuje dle potřeby a to se provádí až do doby, dokud vše není v prvotřídní podobě. Poté se text přeloží do všech potřebných jazyků a po několika dnech či týdnech (to v závislosti na délce akce nebo velikosti projektu) je text připraven k publikaci na webu. Perfektním příkladem řečeného je naše každoroční soutěž „Bake'n'Make” - to je skutečný klenot!
A to je pořád jen drobná část práce průměrného CM. Také je potřeba zpracovat běžné reporty, zprávy a údaje. Přečíst odezvu na všelijaké změny, navrhnout další koncepty i novinky a přitom všem nesmíme samozřejmě ztratit ani kontakt s hráči/guildy.
Takže jaké schopnosti potřebujete k tomu, abyste se stali dobrým CM? Hlavně a v první řadě, musíte perfektně rozumět svému jazyku, stejně jako angličtině (ta je samozřejmě náš oficiální komunikační jazyk). Jelikož je jedna z našich poboček v Berlíně, hodí se i Němčina, ale nutná není.
Musíte mít excelentní komunikační vlastnosti a být schopni bez problémů používat všechny moderní způsoby komunikace – od e-mailu, telefonu a diskuzních fór, přes IRC, až po Twitter a Facebook. Na místě je také velká trpělivost, ovšem mnohem důležitější je pro CM schopnost překonávat jakékoliv výzvy a vždy hledat další neotřelá a originální řešení (obvykle ve významu co nejlepší propagace hry). I to je důvod, proč je znalost vašeho domácího trhu velmi důležitá (firma funguje prozatím v Německu, Francii, Anglii, Polsku, Španělsku, Holandsku, USA a Austrálii). Jako CM se také budete muset naučit dobře vybalancovat svůj čas mezi komunitu na straně jedné a firmu, jež vás živí, na straně druhé. Pro většinu hráčů jste rovněž hlasem i obličejem, který stojí za hrou, takže je na místě při jakékoliv komunikaci vždy důkladně promyslet také všechny detaily dané formy sdělení (a případné možné důsledky plynoucí ze zveřejnění té či oné informace).
Váš běžný program jakožto CM (již částečně rozebraný nahoře) bude navíc rozdělen neustálými meetingy, konferenčními hovory s pobočkami Frogster America a Frogster Pacific, překlady, čtením nějakého textu před zveřejněním, chatováním na Skype a tunami podobných činností. Musí se ale nechat, že je příjemné vidět po náročném dni, jak komunita oceňuje nějakou věc, kterou jste přes den provedli...
A to jsme ještě vůbec neprobrali nutnost věnovat svoji pozornost, talent a zdroje patchům a herním pravidlům. Jelikož online hra je nesmírně složitý organismus, je mimořádně těžké zachovat u tisíců funkcí a předmětů dokonalou rovnováhu herního světa. Přesto o to musíte usilovat dnem i nocí. Stačil by například jeden špatně zvolený/navržený předmět a někteří hráči by mohli získat nespravedlivou výhodu třeba jen proto, že spadají do určité classy. A samozřejmě, když už by hráči podobné věci využili, to by dále ovlivnilo mnoho dalších navázaných činností a funkcí. Herní mechanismus je zkrátka věc křehčí, nežli babiččin porcelán a úsloví o dvojím měření před řezáním zde platí stonásob. Není proto divu, že se zde byť i ta nejmenší drobná změna zkoumá 10x ze všech úhlů.
Tak, to je prozatím od týmu stojícího za populární free MMORPG hrou Runes of Magic vše, ovšem, jak bylo CM přislíbeno, je takřka jisté, že se brzy dočkáme dalších dílů seriálu, stejně jako informací o jiných zajímavých děních ve firmě.
přečteno 1486x | komentářů: 0