Mnoho z vás určitě napadlo vytvořit vlastní MMORPG hru a nebo si to aspoň zkusit. Výroba takové hry je pro jednoho člověka prakticky nemožná, ale ještě víc nemožné je naprogramování samotného engine hry. Dnes nám s tím ale může pomoci pár šikovných a hotových programů.
Samozřejmě, že na tvorbu hry potřebujete nejlépe desítky lidí, z nichž se bude každý věnovat své části (programování, grafika 2D, grafika 3D, level design, hudba, zvuky, příběh, questy a spousty dalšího). Nicméně tohle všechno lze nějakým způsobem ošidit. Pro nadšenecký projekt toho zase naopak tolik nepotřebujete. Nějakou grafiku můžete poshánět různě zdarma, místo levelů tam šoupnete nějakou zvlněnou plochu jako kopce, pár zvuků, jeden quest a pro začátek to stačí. Když to bude mít nápad, nebo se to bude dobře hrát, třeba se někdo přidá a může vzniknout zajímavá hra.
Jenže jak to zprovoznit dohromady? Pokud pominu řešení, že si vše naprogramujete sami, tak tu máme i snadnější cesty. Určitě by bylo vhodné použít nějaký hotový engine, který usnadní spousty práce. Sice donedávna byly tyto enginy pro smrtelníky nedostupné, ale začíná se blýskat na lepší časy. Pro dnešek jsem vybral Esenthel Engine, o kterém si řekneme trošku více.
Esenthel Engine
Esenthel Engine obsahuje vše, co potřebujete pro výrobu MMO hry v moderní grafice DirectX 10+ a to má v zabaleném stavu pouhých 60 MB. V hlavním editoru lze vytvořit terén, který je rozdělen na velké čtvercové plochy, které můžete libovolně deformovat. Na něj potom nasázíte co je potřeba – stromy, budovy, objekty, potoky, jezera, trávu, waypointy atd. Vše ihned vidíte v editoru a v pohybu – například vidíte že voda teče, oheň hoří a stíny se vrhají na zem.
Tvorba terénu
Rozbití objektu (tanku)
Editor obsahuje i další pomůcky, než jen ty k tvoření terénu. Například editor objektů, ve kterém nejen že můžete objekty vytvářet, upravovat, animovat, nastavovat kolizní zóny ale můžete si nechat objekt i rozbít – když třeba chcete aby objekt vybuchl a rozletěl se na malé kousky, stačí k tomu dvě kliknutí myši a objekt se sám rozkouskuje.
Dále je tu gui editor, ve kterém snadno vytvoříte jakákoli ovládací tlačítka, okna, ukazatele, textová políčka atd. A vše jednoduše za pomoci myši.
A poslední věc je code editor, ve kterém můžete programovat. Vypadá jednoduše, ale umí vše potřebné.
To vše je obsaženo ve World editoru (který je mimochodem dodán ve třech verzích – 32bit, 64bit a s podporou DirectX 10+), ale kromě toho je tu ještě spousta menších pomocných programů, jako kalkulačka ukazující výpočty v různých formátech (int, float...), takže hned vidíte jaké hodnoty budou ve hře, potom je tu převaděč grafiky a objektů do jiných formátů, dále program na speciální matematické funkce, na tvorbu ikonek z objektů, na synchronizaci zdrojových dat a podobně.
Jediné co mi v editoru vadilo, bylo ovládání. Musel jsem se podívat do dokumentace, abych vůbec dokázal otočit pohled na terén. Používá se tam hodně nezvykle stisk kolečka myši.
Je v tom nějaký háček?
Celkově vypadá tento engine velmi dobře, až bych řekl – podezřele moc dobře. Vždyť se podívejte jak vypadají běžné F2P hry. O DirectX 10 se jim ani nezdá a aby se někde dalo něco rozbít, to už musí být něco extra. Takže určitě musí být v něčem háček – a taky je a jsou rovnou dva, i když menší. K tomu, abyste v tomto enginu něco naprogramovali (protože bez toho to nejde), musíte používat C++, tzn. nainstalovat si Visual Studio - naštěstí vše funguje i s express verzí, která je zdarma.
Jenže naučit se ovládat C++ není zrovna snadné a pro nováčky to zrovna vhodné není. Sice je i v základní instalaci spousta ukázkových skriptů, takže se dá hodně věcí rychle naučit, ale stále je to C++. Lze použít i jejich vlastní skriptovací jazyk (i k němu je potřeba Visual Studio), ale na něj jsem našel asi jen dva základní skripty, takže jsem se o něm prakticky nic nedozvěděl a v dokumentaci o tom není ani řádek.
Kolize hráče se sudy
Wireframe zobrazení
Druhý mini-háček je v MMO. Engine sice podporuje MMO hry, ale ve free verzi si vůbec k serverové části nepřičuchnete, pokud nepočítám seznam funkcí, které komunikují přes internet. Když si ale engine koupíte, obdržíte s ním i zdrojové kódy client/server a i zdrojové kódy dvou ukázkových her, ve kterých je už server zprovozněn.
Vlastnosti
Výčet vlastností tohoto enginu je prakticky zbytečný, protože by bylo jednodušší napsat to, co neumí. Zvládá většinu dnešních požadavků, jako je grafika DirectX 11, OpenGl, fyzika PhysX a Bullet, podpora pro MMO hry, neomezená velikost světů, možnost vytváření světů s více lidmi najednou, simulaci plátna, ragdoll, zničitelné objekty a obrovské množství dalších věcí.
Podporované platformy
Free verze podporuje Windows a Mac. Komerční verze navíc i iPhone, iPad a iPod Touch.
Pár her vytvořených v tomto enginu
V tomto enginu bylo vytvořeno více her, ale většina jsou čínské hry, tak uvedu alespoň tyto dvě: Lucius a Super Hero Online.
Lucius
Super Hero Online
Esenthel Engine vypadá jako opravdu skvělý nástroj pro tvorbu RPG, nebo MMORPG. Jeho snadné ovládání snižuje jen nutnost použití programovacího jazyka C++. Každopádně pro ty, kteří C++ alespoň trochu zvládají, nejspíš není co řešit a je to jasná volba.
Cena
0,- kč pro nekomerční použití. 2500,- kč a více – pro komerční použití
Existují i dražší licence, ale pro běžné smrtelníky postačí tyhle a dá se k nim říci jen to, že je to hodně levné.
Licence se kupuje na produkt, ne na člověka. To znamená, že stačí jedna licence na jednu hru a může na ní pracovat neomezené množství vývojářů.
Poznámka na konec
Engine vytvořil a dále vyvíjí jediný člověk, čemuž se ani věřit nechce. Každopádně si nejsem jistý, jestli je to to, nad čím bychom měli jásat, protože když se jednoho dne rozhodne, že už na tom nic nevylepší/neopraví, tak bude prostě konec.
Mrknete se na UDK - Unreal SDK. Je zdarma. maximalne profesionalni produkt s DX11. ma 700MB. Je pomerne jednoduchej na ovladani, muzete si v nem zkusit udelat teren posadit na nej par hotovejch veci (treba buginy nebo letadla) a blbnout.. nebo si tam zkusit sami vymodelovat nejakej domek. potom pridat HUD, menu.. multak.. :) pro nekomercni vyuziti zdarma. Jde tedy o Unreal Engine, na kterem bezi Lineage2, Vanguard a dalsi korejske hry.
Umí tu někdo C++?
Protože bych chtěl vytvořit hru pomocí tohoto enginu- Naruto Itami Kensaku
Já bych dělal stránky, server, koupil bych engine...
A vy byste udělali programování a grafiku.
Děkuji.
K tomuhle snad C ani není potřeba, ale spíš je potřeba trocha talentu a spousta trpělivosti ... když už uděláte nějakej 3d model, tak na něj udělat správnou texturu a správně ji osadit, navíc je takovej objektů 3prdele a na konec ještě to celé rozpohybovat a nastavit co to má dělat a jak to má být osvícené ... tfuj :-)
Jaktože není? Bez C++ maximálně uděláš prostředí, baráky, kopce, řeky... a chodícího panáčka. Ale to na hru nestačí. Potřebuješ akce, questy, skilly, inventář, zpracování HP, MP, EXP, damage, výpočty bojů, MMO komunikaci atd.
Sice nejsem odborník na programování v C++, ale vím že i kdyby někdo neměl znalosti s tímto jazykem tak se jej dá v pohodě doučit, já vytvářím s partou lidí Hru v Unity Enginu za pomocí JavaScriptu, a když jsme začínaly taky nikdo nic neuměl. Tutoriálů je plné YouTube. Takže i pro začátečníky je mnoho cest jak se vydat cestou programování a vytvářet hry jako MMORPG, neříkám že kouknete na 2-3 videa a dokážete udělat PvP Systém atd.. Jen říkám že to není nic nemožné jen stačí chtít a mít trochu čas, třeba teď jsou prázdniny (pokud studujete) takže pokud si každý den sednete na 1-3 hoďky k C++ tak určitě budete schopní něco udělat x)
Tak samozřejmě, že to není nemožné, ale jsou věci složitější a jednodušší. A to C++ je právě z těch složitějších, nemluvě o nutnosti instalovat vývojové prostředí, s čímž se táhnou instalace všeho možného a nemožného + jejich budoucí updaty atd. Osobně mám nejradši, když engine používá svůj vlastní jazyk, přímo určený pro ten engine, takže obsahuje a umožňuje jen to nejnutnější v té nejjednodušší formě a bez nutnosti cokoli dodatečně instalovat.
Toto je jeden z důvodů proč využíváme Unity 3D Engine, jelikož je vše vystavené v něm a není potřeba přiinstalovávat další programy, ale s tím že by Engine měl mít vlastní jazyk moc nesouhlasím jelikož, když jej bude chtít využívat nový člověk či společnost, tak se budou muset všichni naučit daný jazyk toho Enginu a ještě k tomu jeho logiku jelikož každý jazyk je stavěn na něčem jiném, což si myslím ztíží práci vývojářům. Znám mnoho Enginů a pokud by byl zájem můžu na spoustu z nich udělal recenzi + nějaké tutoriály. Jinak je pravda že C++ je jeden z nejtěžších jazyků, ale k základu vytvoření hry stačí základy a postupně se doučovat krok za krokem to co je potřeba ve hře jako takové dodělat. Postupně si to vše jen popisovat ať dotyčný ví co udělal, jelikož třeba za měsíc otevře kód který napsal a nebude popsaný tak chvíli potrvá než je zorientuje. Jelikož tento Engine neznám tak jej zkusím, ale z prvních dojmů (20 min zpět) se mi zdá komplikovaný hlavně v tom že je to v částech, že není celý Engine v jednom, jinak nápad to je dobrý a jeto asi jeden z málo MMORPG Enginů jelikož co si budeme povídat jako takový jen na MMORPG neni skoro žádný..
Zájem o recenze a tutoriály rozhodně je, sem s tím :)
Jinak jak jsem řekl, osobně mi přijde lepší jazyk šitý na míru k enginu, ke kterému se mi stačí podívat do manuálu na to, jak se jaká funkce jmenuje a co dělá a nemusím se párat s (podle mě) zbytečně složitými věcmi v C++.
Tak to je luxus engine jen si nepsal kde ho máme dostat když je aji free verze pro tzv domácí použití [nekomerční] jinak zbytek bych asi zvládl a když ne pomůže bratranec nebo tatun :D .