zde najdete pouze online hry zdarma

Tvorba MMORPG: Unreal Development Kit UDK

UDK je zkratka Unreal Development Kit a jedná se o balík, který v sobě skrývá kompletní nástroje k tvorbě prakticky jakékoli moderní hry, běžící na enginu Unreal 3.
Unreal engine 3 asi není potřeba představovat, byly v něm vytvořeny například hry All Points Bulletin, Crimecraft nebo třeba komerční Gears of War 3.

Co se týká vlastností, tak UDK disponuje snad vším, co si dnes (rok 2011) můžete představit a pokud nejste velká firma, těžko narazíte na nějakou vlastnost, která by vám chyběla. Vše si pohodlně sestavíte v editoru, ať už jde o samotný level, textury, materiály, shadery, efekty, particly, světla, zvuky, integraci s prostředím (dveře, video sekvence), umělou inteligenci, animaci obličejů, fyziku a jiné.



Editory


Cokoli vytvoříte, si hned můžete prohlédnout buďto v náhledu (například u shaderů), nebo přímo ve vaší hře – v editoru stačí kliknout pravým tlačítkem do místa, kde se chcete objevit a vybrat volbu „Play from here“ a tadá – už jste přímo ve vašem levelu a hrajete vaší hru. Často to ani není potřeba, protože i přímo v editoru máte několik možností zobrazení od wireframe po plně stínovanou scénu, která vypadá jako finální výtvor.
Umělá inteligence
Umělá inteligence

Editory jsou jakousi grafickou nadstavbou skriptů. Takže místo abyste psali skripty ručně, hýbete si ikonkami a spojujete je šipkami. Vše je přehledné, lze to i okomentovat a díky náhledům můžete tvořit efekty jen náhodným kombinováním.

UDK je nástroj na tvorbu her, takže vás zde nezatěžují tím, co není nutné. Chcete například aby se při rychlém pohybu obraz rozmazal (motion blur)? Tak na to je jedna volba, kterou zaškrtnete a je hotovo.

Mezi editory a nástroji najdete mimo jiné také SpeedTree editor, neboli generátor stromů. Díky tomuto nástroji si můžete vygenerovat originální a skvěle vypadající stromy, které nikdo jiný mít nebude. Kdo někdy zkoušel vytvářet stromy, tak ví, že tohle je nástroj k nezaplacení.

Fyzika


Logo PhysX mluví za vše. Chcete vytvořit sud, který půjde shodit ze schodů? Pár kliků a už vidíte jak padá. Hned můžete upravit váhu, kolizní box a je hotovo.
Rozbíjení objektů
Rozbíjení objektů

Samozřejmosti jako ragdoll, nebo objekty s kostmi (například řetěz – včetně kolizí) ani nezmiňuji, prolínání animací do sebe UDK také umožňuje a stejně tak lze snadno do hry přidat vozidla, ať už do singleplayeru, nebo online hraní.

Také musím extra vyzdvihnout práci s látkou, nebo plátnem. Je to jednoznačně prvek, který vypadá efektně (někde se vlní vlajka a podobně) a je také patřičně náročný na výpočet, ale UDK umí kromě běžného nastavení váhy, tuhosti a jiných vlastností nastavit i pevnost, protože potom můžete plátno roztrhat na kusy a to je něco pro mou ničitelskou povahu. Díky tomu můžete level vyzdobit závěsy, ubrusy a koberci, ale jakmile tamtudy projdu já, tak se vsaďte, že z toho zbydou jen cáry i kdyby to nebylo cílem hry.



Co byste jinde složitě vytvářeli, je zde značně zjednodušené. Například oblíbené rozbíjení objektů – označíte si libovolný objekt (nebo třeba celý level), nastavíte mu vlastnost, že má být rozbitelný, na kolik kousků se má rozpadnout (samozřejmě vše vidíte v náhledu, takže žádné pokusy typu „zkusím číslo 50 a podívám se jak to bude vypadat“) a je hotovo. Pustíte se do hry a už můžete objekt rozstřílet.

Grafika


Nabízené grafické vlastnosti jsou na samé špičce kvality a samozřejmě některé jsou dostupné jen pro DirectX 11, včetně teselace. Pokud více co děláte, můžete vytvořit dechberoucí efekty a scény, ve kterých souhra světel a stínů vygeneruje nevídané obrazové zážitky.

Většina efektů lze animovat v čase a nejen efekty, i vlastnosti nebo třeba pozice. Můžete měnit například depth of field v závislosti na čemkoli co se stane nebo nestane, nebo třeba průhlednost vody a nebo pozici a animaci dveří. Díky tomu ani nemusíte vytvářet hru, ale můžete tvořit pouze grafické demo a nebo třeba film.

MMORPG


Zde se nacházíme k jedné ze slabin UDK. UDK není určeno pro MMO hry a podporuje maximálně 64 hráčů najednou. Síťová komunikace je vhodná na quake-like hry, dota-like nebo podobné. Každopádně pokud jste lepší programátor, můžete si podporu pro MMO hraní doprogramovat, jako to udělali autoři hry All Points Bulletin.

Další slabinou je prakticky nulová šance najít nějaké schopné tutoriály na to, jak zprovoznit alespoň základní funkční hru přes internet s dedikovaným serverem.

Programování


Pokud chcete v UDK něco radikálně změnit po programové stránce, musíte k tomu využít skriptování, ve kterém se bezproblémů vyznají převážně uživatelé Javy a C++. Není k tomu potřeba žádný další software, vše potřebné má UDK v sobě.

Ukázka skriptů
Ukázka skriptů

Podporované platformy


UDK podporuje operační systém Windows a iOS.

Minimální požadavky
  • Windows XP SP2, Vista
  • 2.0 GHz procesor
  • 2 GB RAM
  • grafická karta s Pixel Shader 3
  • 3 GB místo na disku

Doporučené požadavky
  • Windows 7 64-bit
  • 2.0+ GHz vícejádrový procesor
  • 8 GB RAM
  • nvidia série 8000
  • hodně místa na disku

UDK se stále vyvíjí a každý měsíc vychází nová verze. Když jsem UDK stahoval poprvé před rokem, instalace měla 700 MB. Dnes je to už 1.3 GB.

Obsah instalace


Po nainstalování nemáte jen holý editor bez ničeho. Naopak. Instalace obsahuje dema, ukázky a levely + objekty ze hry Gears of War, takže se sami přímo na vlastní oči můžete podívat, jak je ten level poskládaný do sebe, jak jsou udělané shadery, efekty a případně si půjčit nějaký objekt do svých pokusů.
Zvukový systém
Zvukový systém

Také určitě nebude od věci zkusit si spustit slavné demo, prezentující průchod džunglí a projít se tam „na živo“. I když je to level vytvořený jen pro účel nahrání videa (můžete na různých místech vypadnou z mapy), tak přesto mi spadla čelist z toho, jak se to hýbe a jak to vypadá.

Nicméně v instalaci nenaleznete zdrojové kódy enginu, ale to běžný člověk ani k ničemu nepotřebuje, jelikož vše potřebné obstará vestavěné skriptování.

Stabilita


UDK je stále v betaverzi, ale to neznamená, že by to byla nějaká neotestovaná nepoužitelná verze.
I když občas jsem z toho takové pocity opravdu měl. Narazil jsem na několik problémů a pokud se rozhodnete s UDK pracovat, rozhodně musíte zálohovat a zálohovat. Ale to vy dělat nebudete a potom zapláčete, stejně jako já. Po každé větší změně je nutné práci uložit a po delším úseku vytvořit novou kopii. UDK totiž rád padá, což je ta lepší situace. Horší je, pokud editujete level a stane se něco nestandardního – jako například když jsem předělával mapu ATCS ze hry Tremulous do UDK.
V jedné části byla normální podlaha, ale hráč jí propadl, vypadl z mapy a navíc jedna textura z boku byla průhledná, jako by tam zeď nebyla. Nakonec jsem musel vymazat několik zdí na druhé straně mapy, znovu je postavit a tato chyba zmizela.
Sekvence pro počasí
Sekvence pro počasí

Také se mi stávalo, že mi zeď zmizela z wireframe zobrazení a už se tam prostě nikdy neobjevila. Aspoň, že v normálním zobrazení byla a fungovala jak měla.

A nebo jsem měl čtyři stejné rohy a na každý jsem aplikoval zjednodušení polygonů. U třech to bylo v pořádku a u čtvrtého UDK vždy spadlo.



Ale časem jsem se naučil co může způsobovat pád nebo problémy a také jsem se naučil perfektně ukládat rozdělanou práci a vytvářet zálohy, abych se mohl vrátit zpět.

Rychlost


Budu psát o rychlosti editoru, protože rychlost a náročnost hry závisí na nastavení a vůbec na tom, co ve hře je.

Rychlost editoru je za normálních podmínek skvělá. Pokud se ovšem nerozhodnete předělávat mapu z Quake 3 engine jako já. V UDK se totiž level vytváří trochu jinak než tomu bylo dříve. Zde máte jeden stavící kvádr, který si můžete různě natahovat a jakmile má požadovaný tvar a pozici, vytvoříte s ním zeď. Tímto způsoben vytvoříte zdi, podlahy a stropy. Zkrátka takový základ pouze ze stěn. Na něj se aplikují textury a poté se vše ostatní (okna, dveře, schody, roury, bedny...) importuje jako už hotové objekty z nějakého 3D modelovacího programu.
Tvorba shaderu
Tvorba shaderu

Vždy když vytvoříte nějakou zeď, tak musíte přepočítat celý level, aby se zeď v levelu objevila. A čím více zdí vytvoříte, tím se přepočítávání levelu prodlužuje. Takže když jsem tvořil mapu pouze ze zdí (každý záhyb, sloup, schod...), tak se přepočítávání levelu tak zpomalilo, že to bylo až k nevydržení. Kromě toho, když jsem potom změnil jednu zeď, zpomalil se i editor takřka do nepoužitelného stavu, takže jsem po každé mini úpravě stejně musel level znovu přepočítávat, aby se to vůbec hnulo. A to mi přitom to demo v džungli běželo naprosto plynule. Holt UDK asi není optimalizované na staré mapy.

Videotutoriály


Do začátků vám určitě hodně pomůžou perfektní videotutoriály (anglicky), které vás provedou od vytvoření první zdi před videosekvence až po hrátky s fyzikou. Já osobně jsem je shlédl na jeden zátah.

Vytvořené hry


Hry, které za něco stojí a byly vytvořeny v UDK, si můžete prohlédnou na stránkách UDK Showcase. Například hra The Ball se stala velmi populární a navíc autoři uveřejnili i tutoriál, ve kterém popisují jak hru dělali.

Hawken




Cena


0,- kč pro nekomerční použití.
Pro komerční použití existuje řada dalších licencí začínajících od 99 dolarů dokud nevyděláte více jak 50000 dolarů – potom začnete platit 25% z vašich příjmů atd.

Mimochodem, zdarma můžete využívat výhod editoru SpeedTree, který se jinde musí buďto dokupovat, nebo není ve free verzi dostupný.

Samaritan




Závěrem


I když v UDK nevytvoříte druhý Minecraft (někdo to zkoušel a UDK začal při velkém množství kostek některé vynechávat) ani laciné Quake-like mapy a ani jednoduše MMO hru, jedná se o perfektní nástroj, který si svými grafickými a fyzickými schopnostmi razí cestu na vrchol, pokud tam už dávno není.
Vývoj online her | 05.07.2011 | Autor: Rotačák
přečteno 6629x | komentářů: 6

Komentáře

Pro psaní komentářů se nejprve přihlaste.


Kable lvl8 p0 18.08.2011 23:40:31
nahlásit | odpovědět
Ak sa chcete začať učiť tvoriť hry v udk odporúčam vám cz/sk web www.udk-site.tym.sk, je tam veľa návodov a stále pribúdajú nové.
Hawkie111 lvl20 p0 05.07.2011 14:08:13
nahlásit | odpovědět
Inak, kto by uvažoval o UDK, mám malý dotaz. V tých minimálnych požiadavkach stojí že 2.0Ghz processor a 2GB RAM. Grafickú mám celkom v pohode, processor 2.3 GHZ a 3GB RAM-ku, ale padalo to zhruba každých 5 minút... to neodporúčam, kým nemáte štvorjadrový processor a 8GB RAM ky :D ... znie to šialene, ale kto by to takto dáko chcel, aj blender je fajn ;) .
Rotačák lvl46 p21 05.07.2011 20:50:04
nahlásit | odpovědět
Já mám 4GB RAM, tři jádra a v pohodě.
Hawkie111 lvl20 p0 05.07.2011 21:47:09
nahlásit | odpovědět
Tak to je iné :D . A čo si v tom stihol už urobiť?
Rotačák lvl46 p21 06.07.2011 15:31:01
nahlásit | odpovědět
Předělal jsem do toho mapu ATCS z Tremulouse. Dál sjem se nedostal :) A i tak mi to dalo zabrat, když jsem to dělal kostičku po kostičce, aby to byla přesná kopie.
Hawkie111 lvl20 p0 06.07.2011 19:05:02
nahlásit | odpovědět
Hej, ono sa to veeeeeeľmi ľahko povie, že vytvorte si hru v UDK (ale je ich viac - Unity a tak...). Ale keď sa to stiahne, tak to je potom iné ,,žúžo" :D .
Nejnovější screenshot
Nejnovější screenshot
Ovládací panel
Přihlašovací jméno:
Heslo:
zapomněli jste heslo? zaregistrujte se zde
Nejnovější zpráva z chatu
Nejnovější článek z blogu uživatelů
Miničlánky
Nejnovější minirecenze
BattleKnight
0 z 10
Nejnovější komentáře
Rift
1 Dvoulistek: Tyjo ještě hraješ jo? To je super, je tam pořád velká komunita?
TERA
2 Trenak: Top.
Shaiya
1 gc3non: Toto je klasika.
Neverwinter
1 gc3non: Zlato!
Recenze: Vindictus
48 Trenak: Top.
Rift
1 gc3non: Seratos?
Rift
2 gc3non: Strom :-D asi.
Rift
2 otakar: Souhlasím,bohužel:(
Nejnovější videa

ACE Online: Support gear se vyhýbá smrti
Jednou z možností jak přežit je využívat okolní terén ve svůj prospěch. Suppo...

Might & Magic Heroes Online: Oficiální trailer
Není tam toho ukázáno ze hry zrovna hodně, ale vypadá to moc pěkně.

Armored Warfare: Ukázka soundtracku
3 Společnost Obsidian Entertainment zveřejnila krátkou ukázku soundtracku do sv...

Archlord 2: Vlog - Loot & Equipment
Tvůrci berou vše vážně a připravují pro hráče několik epizod vlogů. Tohle je ...

Top uživatelé
UživatelLevel
1. gc3non 39 (154 expů)
2. Trenak 37 (225 expů)
3. Dvoulistek 37 (214 expů)
4. davi.k 37 (181 expů)
5. fabia98 37 (0 expů)
6. Andy 36 (41 expů)
7. otakar 35 (195 expů)
8. Mirdous 33 (276 expů)
9. Khemenki 31 (181 expů)
10. SuG4Ru 31 (164 expů)
Nejvíce kliknutí
UživatelKliknutí
1. ||Cobra11|| 1449
2. herovis 1013
3. Trenak 830
4. Rotačák 347
5. avrilka19 316
6. zafan 287
7. EjKejTrenak 189
8. ExisteR 181
9. Andy 138
10. canki 115
Tip na článek
© ITEM 2011 - 2020 | Reklama | Podmínky | Kontakt